Hatet til poesien

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

I dette oppfinnsomme og klargjørende essayet tar Lerner utgangspunkt i hatet mot poesien i sitt forsvar av kunsten. Gjennomgående forsøker han å forklare den edle feilslutningen som ligger til bunn for alle virkelig gode og virkelig dårlige dikt: impulsen til å overføre et individs erfaring til en samlet eksistens på tvers av tiden.

ISBN13 9788202537357

EAN 9788202537357

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk

Avantgarden regner seg som en utsending fra den framtiden den vil framkalle; på den andre siden er det mange som gir uttrykk for skuffelse over at poesien har mistet den politiske kraften den angivelig hadde i fortiden. Nostalgikerne og futuristene står sammen i skuffelsen over poesiens politiske impotens i nåtiden, som er det bærende elementet i de mest utbredte formene for poesifordømmelse.

De fleste av oss går rundt med en i det minste vag fornemmelse av en korrelasjon mellom poesi og menneskelig potensial som ikke kan virkeliggjøres av dikt. Poetens påstand om at han skaper poesi er derfor både pinlig og anklagende.

• "Askens poet" av Pier Paolo Pasolini
  • "Ny amerikansk poesi" av Rune F. Hjemås
  • "Det store svaet" av Casper André Lugg
  • "Nattnød - dikt" av Aina Villanger
  • "Raseriets tidsalder - en historie om nåtiden" av Pankaj Mishra
  • "Det er berre eit spørsmål om tid - kalenderdikt 2014-2018" av Eldrid Lunden
  • "Mars er best" av Lea Marie Løppenthin
  • "Riv av seg ansiktet - dikt" av Martin Ingebrigtsen
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Gull i grusen - dikt" av Rebecca Kjelland
  • "Lysmøkk" av Paal Maage Elstad