Mimesis

virkelighetsfremstillingen i Vestens litteratur

av (forfatter) og Per Paulsen (oversetter).

Gyldendal 2005 Heftet

Erich Auerbach (1892-1957) var professor i romansk filologi i Marburg da han som jøde ble tvunget i eksil i 1936. Denne boken, som regnes som hans hovedverk, ble skrevet i Istanbul med verdenskrigen som bakgrunn. Den tar for seg forholdet mellom diktning og virkelighet, om realismen i europeisk litteratur gjennom tidene. Har register.

Erich Auerbach var professor i romansk filologi i Marburg da han som jøde ble tvunget i eksil i 1936. Hans hovedverk Mimesis ble skrevet i Istanbul med verdenskrigen som bakgrunn. Bokens tema er hvordan virkeligheten tolkes gjennom den litterære fremstilling eller «etterligning». Boken tar oss med på en reise i europeisk litteratur med en veldig bredde . fra Homer til Virginia Woolf. Auerbach tar utgangspunkt i små, sentrale partier av forskjellige diktverk gjennom historien, som han nærleser så spennende at vi ser det kjente med nye øyne.Oversatt av Per Paulsen.«Mesterverk om europeisk litteratur.»Espen Søbye, Dagbladet«Et hovedverk i europeisk litteraturforskning.»Hans H. Skei, Aftenposten«Den viktigste og mest briljante boken om estetikk og litteraturhistorie som er utgitt de siste femti årene.»Rene Wellek (1991)

Utgivelsesår 2005

• "Mennesket ; Om dette" av Vladimir Majakovskij
  • "Litteraturkritikk - en introduksjon" av Erik Bjerck Hagen
  • "Annerledes" av Eugenio Montale
  • "Storspring - fabrikkdikt" av Lars Ove Seljestad
  • "Modernitetens oppløsning - sentrale skikkelser i etterkrigstidens idèhistorie" av Espen Schaanning
  • "Retorisk leksikon" av Tormod Eide
  • "Luft, vind, ingenting - Hamsuns desillusjonsromanar frå Sult til Ringen sluttet" av Atle Kittang
  • "Reborn - Early Diaries, 1947-1964" av Susan Sontag
  • "I retorikkens hage" av Øivind Andersen
  • "Klassisk talekunst - greske og romerske taler fra Gorgias til Cicero" av Gjert Vestrheim
  • "Om ulikheten mellom menneskene, dens opprinnelse og grunnlag" av Jean-Jacques Rousseau
  • "Metafysisk skrapjern - essays" av Henning Hagerup