Lang dags ferd mot natt

skuespill

av (forfatter) og Bjørn Alex Herrman (oversetter).

De norske bokklubbene 2001 Innbundet

Dette er det siste skuespillet O'Neill skrev, og det er tydelige parallelle trekk mellom familien Tyrones familiehelvete i stykket, og O'Neills egen familiebakgrunn. Den yngste sønnen sendes til et sanatorium for å bli frisk av tuberkulose, og han forakter faren for at han sender ham bort. Mora er ødelagt av narkotiske stoffer, og hans eldre bror av alkohol.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2001

Serie Århundrets bibliotek

Dette dramaet må være nesten umulig å spille på en alminnelig teaterscene, var det første jeg tenkte etter å ha lest noen sider. Eugene O'Neill har vært pinlig nøye når det gjelder sceneanvisninger, helt ned til detaljer om hvilke bøker som står i bokhyllene bakerst på scenen. Likedan er det med regien: Skuespillerne skal følge nøyaktige instrukser når det gjelder ansiktsuttrykk, stemmeleie, diksjon og positurer. Hvem kan forholde seg til et så strengt diktat fra en forfatter?

Jeg har aldri sett dette stykket framført, verken på scene, lerret eller skjerm, men forestiller meg at med den perfekte rollebesetningen ville det ha vært en opprivende opplevelse. Dysfunksjonelle familier er jo velkjente i nyere litteratur, men dette var virkelig deprimerende. Likevel er det en mesterlig skildring av hvordan misforståelser, fortielser, løgner og egoisme kan ødelegge menneskelige relasjoner.

De 100 bøkene som ble kåret i Århundrets Bibliotek