Sovjetistan

en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan

Kagge 2014 Innbundet

Bli med på en reise til land som er ukjente selv for den mest erfarne globetrotter - men mer aktuelle enn noen sinne. De tidligere sovjetrepublikkene Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Turkmenistan og Usbekistan ble selvstendige da Sovjetunionen brøt sammen i 1991. Hvordan har landene utviklet seg siden? Hva er deres fremtid med nyvunne olje- og gassressurser og med Putins Russland som igjen tenker ekspansivt? Erika Fatland skildrer landenes nære og fjerne historie, deres kultur og samfunn. Fremfor alt byr hun på gripende menneskemøter og innsikter i hvordan sovjetarven har preget landene, hvor styresettet i dag varierer fra demokratiske forsøk til rene diktaturer - noen med en personkult som knapt kjenner sin like i vår tid. I spennet mellom Samarkands skatter og sovjetarkitekturens tristesse, beveger Erika Fatland seg med et åpent blikk for menneskene og landskapene omkring seg.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Sentral-Asia

Tildelt litteraturpris Bokhandelens faglitterære forfatterpris 2015 Bokhandelens sakprosapris til forfattere 2015

Anbefales!!

Disse fem landene i Asia har vært som en hvit flekk for meg på verdenskartet. Som om de bare er fantasiland funnet opp av Walt Disney. Men nei, som stater har de eksistert siden 1991, og historien deres før den tid er både urgammel, fantastisk og grusom. Å lese om disse landene ER virkelig som å lese groteske eventyr. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg satt med hakeslepp, tårer i øynene, google eller måtte lese noe av det høyt for andre rundt meg. Og på den annen side har jeg heller ikke tall på hvor mange ganger jeg lo hjertelig. Erika Fatland er en dyktig skribent og historieforteller!

Boka er en god reiseskildring, men den tar også for seg mye om både førsovjetisk, sovjetisk og postsovjetisk tid et område som i dag huser noen av verdens strengeste diktaturer. Erika har tydelig kommet i god kontakt med mange innbyggere, og deres historier og Erikas tolkning mellom linjene og faktene gir flyt og spenning i skildringene. Sånne bøker vil jeg ha mer av!

Sjelden har jeg lest en mer underholdende dokumentarisk reiseskildring. Sylskarpe og interessante observasjoner fra spennende land. Fantastisk lesning.

En bok som er mer eller mindre et slags Donald Duck i bokform når det gjelder beskrivelser av land som i Andeby blir kaldt for Langtvekkistan. Masse tullete info om hva de ulike diktatorene finner på...Bør leses som en humorbok...

Fatlands bok om Beslan var meget god, og jeg gledet meg til å lese denne boka. Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet. Fatland skriver godt og innsiktsfullt, men jeg følte ikke at jeg fikk så mye ut av denne. Kanskje er det vanskelig å få med nok når boka skal dekke så mange land. Jeg synes det ble for springende og for lite. Men det er aldri bortkasta å lese Fatland, så jeg gleder meg fortsatt til neste bok. Og flott at man får noe på norsk om land man vet så lite om ellers.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Siden enkelte av hestene har en særegen gullfarge, er de også kjent som " de gylne hestene." Det blir fortalt at dronning Elizabeths stallgutter forgjeves forsøkte å vaske vekk gullfargen på ahal teke-hesten dronningen fikk i gave fra Nikita Khrusjtsjov i 1956. De trodde russerne hadde malt hesten for å imponere dem.

Når en person først har flyttet inn i presidentpalasset i en sentralasiatisk republikk, er det liten sannsynlighet for at han flytter ut igjen frivillig.

Om Kirgisistan: «Det er ikke friheten i seg selv man legger merke til, men fraværet av frykt.»

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

Bøker lest i 2017

• "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik
  • "Englebyen - historier fra Beslan" av Erika Fatland
  • "Det var DDR - forteljingar om eit nedlagt land" av Astrid Sverresdotter Dypvik
  • "Landet som lovet alt - min israelske reise" av Sidsel Wold
  • "Maos rike - en lidelseshistorie" av Torbjørn Færøvik
  • "Veien ved Boolavaun" av Anne Enright
  • "Store hendelser i liten skala - roman" av Bjørn Arild Ersland
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Allmenn teori om glemsel - roman" av José Eduardo Agualusa
  • "Kongo - historien om Afrikas hjerte" av David van Reybrouck