Er hun din?

Oktober 2016 E-bok

Det er sommer, og Are blir invitert i bursdag til en venninne. Han har ikke sett henne på flere år. Feiringen er i et sommerhus på en øy i en norsk innsjø. I huset finnes seks år gamle Eira, som får øye på Are og begynner å stille ham spørsmål.

- Er du hårsår?
- Har du skrevet testamente?
- Har du barn?

Samtalene med den lille jenta åpner rom i Are som har vært lukket i lang tid: Historien om barnet som aldri ble født. Historien om kjærligheten som ikke fikk fortsette. Rundt Eira og Are utspiller det seg en voksen og fuktig fest som varer i flere dager, til det plutselig skjer en ulykke, og Are må forlate øya i all hast. Han rekker ikke engang å ta på seg skoene.

«Er hun din?» er en lysende, varm og vakker roman om et usedvanlig vennskap.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2016

Fjellene på hver sin side av vannet – som egentlig er en fjord, har han fått vite, men ikke helt gått med på ennå, skal ikke fjorden være forbundet med havet? en av dens tentakler, så å si? – er verken mektige eller eiendommelige eller hemmelighetsfulle eller et hvilket som helst annet adjektiv i den familien, ord han er vant til å finne brukt om fjell i litteraturen og reiselitteraturen, de er heller beskjedne, liksom tilbaketrukket, som om de sier til resten av verden: Gå først, dere, så venter vi her.

HAN BEGYNNER Å kjøre tilbake til sommerhuset og innbiller seg at veiene utover har snakket med hverandre mens han var i byen. Snakket om ham. Stukket de asfalterte hodene sine sammen og hvisket og sladret og fnist. Og nå later de som ingenting. Setter opp blanke ansikt og sier: Å, er det deg? Trodde ikke vi skulle se deg igjen på en stund.

Det går over til slutt, sier han.
Det er så lenge til, sier jenta.

Den lille jenta ser opp på skyene og lyset som skyter gjennom her og der. Som pustehull i en presang, tenker hun. Hvis hele verden var en levende presang fra en Gud til en annen, så trenger vi pustehull for ikke å dø innen den andre guden har fått pakket opp.

Han sitter på en stol i det grønne, tilfeldige gresset, sitter med Mac-en i fanget og forsøker å huske det med utgravinger og kropper og vennskap og tid. Misunner gresset at det bare har én ting å konsentrere seg om: vokse og være gress

Litteraturfestivalen Kapittel går av stabelen her i Stavanger 14. - 18. september. Årets tema er vandring. Vi på biblioteket har laget en liste med over hundre aktuelle bøker til festivalen.

• "Stor - dikt" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Spøk" av Domenico Starnone
  • "Liten - roman" av Nils-Øivind Haagensen
  • "Til troende - roman" av Ulla Svalheim
  • "Hjartet er ingen logrande hund - roman" av Laura Djupvik
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Med berre nevane - eit forsvar for praktisk arbeid" av Siri Helle
  • "Hendelser uten navn - roman" av Marie Landmark