Orientekspressen

en vårreise

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Norges fremste reiseskildrer har fulgt verdens mest berømte togspor - fra London til Istanbul og videre til Samarkand og leverer sin mest sprudlende bok til nå. I mer enn hundre år rullet den legendariske Orientekspressen på strekningen mellom Paris og Istanbul. Med historien som bakteppe legger Torbjørn Færvik i denne boken ut på sin lengste togreise noensinne - fra London til Samarkand. Den eventyrlige reisen går gjennom tolv land og tjueto byer, den strekker seg over en distanse på 8000 kilometer og inkluderer kryssingen av Det kaspiske hav i en rustholk. Torbjørn Færøvik er den eneste som har vunnet Brageprisen tre ganger. Som forfatter er han kjent for sine kunnskaper, sin åpenhet og nysgjerrighet - og sin humor. Han fornekter seg heller ikke i denne sin tiende bok. Igjen byr han på et rikt galleri av mennesker og menneskeskjebner, av kulturer og tradisjoner og historiske dramaer. I en verden som krymper år for år, blir denne boken en viktig innfallsport til land som kommer oss stadig nærmere. "Det falt seg naturlig å avslutte reisen i Samarkand," forteller forfatteren. "Silkeveiens perle, alle drømmeres mål." Lukk dørene, ta plass. Bli med på en reise du sent vil glemme.

ISBN13 9788202445799

EAN 9788202445799

Omtalt sted Europa Asia

Fantastisk kombinasjon av reiseskildring, politikk og historie.

Som Henry Miller skal ha sagt: "Reisens mål er ikke et bestemt sted, men en ny måte å se tingene på". I beste fall er den et utmerket middel mot trangsynthet og fordommer.

I galleriets kafè fikk jeg selskap av snille gamle damer med hatt og alt for mye leppestift. Noen av dem så ut som kloninger av Miss Marple. Mye skilte oss, men via kakedisken fant vi veien til en felles himmel.

• "Silkeveiene - en ny verdenshistorie" av Peter Frankopan
  • "En amerikansk slaves liv - selvbiografi" av Frederick Douglass
  • "Angela Merkel - et europeisk drama" av Ingrid Brekke
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Arabisk høst - korrespondentbrev 2011-2016" av Sigurd Falkenberg Mikkelsen
  • "På vei fra Atocha stasjon" av Ben Lerner
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Den hvite slavehandelen - trafficking av norske jenter 1880-1914" av Roald Rynning
  • "Kvinnen bak fredsprisen - historien om Bertha von Suttner og Alfred Nobel" av Anne Synnøve Simensen
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn
  • "Drømmen om Amerika - innvandringen fra Norge 1825-1900" av Sverre Mørkhagen