Eat and Run

My Unlikely Journey to Ultramarathon Greatness

av (forfatter) og Steve Friedman (forfatter).

Bloomsbury Publishing PLC 2012 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Bloomsbury Publishing PLC

Format Paperback

Boka Eat and Run er Scott Jureks egen fortelling om hvordan han ble en av verdens beste ultraløpere. Vi får blant annet et innblikk i hvordan han forberedte seg til noen av de desidert tøffeste ultramaraton i verden, som f.eks. Spartathlon, Hardrock 100 og Western States 100. Sistnevnte vant han syv år på rad. Sentralt i boka er også Scott Jurek sitt forhold til kosthold. Det kommer tydelig fram i boka at han mener at et sunt kosthold er helt avgjørende for å kunne yte optimalt i konkurranser. Scott Jurek forteller om hvordan han gikk fra å spise kjøtt flere ganger i uka til å bli veganer. Etter hvert av kapitlene er det vedlagt en vegansk oppskrift. Man får også noen gode tips underveis til hvordan man blir en god løper.

Det er noen detaljer ved boka som gjør at jeg likte den ekstra godt. Boka har f.eks. et stort register, noe jeg syntes var genialt. Da jeg skulle finne tilbake til noe interessant jeg hadde lest om Yiannis Kuoros i boken, trengte jeg bare å slå opp i registeret på navnet for å finne denne informasjonen. Et annet positivt aspekt ved boka er at den har mange fargebilder fra ulike løp Scott Jurek har deltatt i, og det gjorde det lettere for meg å visualisere konkurransene han skriver om. Det er også noen bilder fra da Jurek var med og besøkte tarahumaraene for å delta i det legendariske ultraløpet som forfatteren Christopher McDougall skrev om i Born to Run.

Det er aldri helt godt å vite om biografier av idrettsfolk er kjedelige eller ikke, men Eat and Run er godt skrevet og en av de mer interessante selvbiografiene jeg har lest.

Dette er en liste over bøker som omhandler ultramaraton. Mange av bøkene er selvbiografier av ultraløpere, og disse har jeg valgt å plassere øverst i listen. Ellers har jeg tatt med bøker hvor forfatteren hovedsakelig skriver om ultramaraton.

Kom gjerne med forslag!

• "Født til å løpe - jakten på løpingens hemmelighet" av Christopher McDougall
  • "Hør vinden synge ; Flipperspill, 1973" av Haruki Murakami
  • "Homo Deus - A Brief History of Tomorrow" av Yuval Noah Harari
  • "Menn uten kvinner" av Haruki Murakami
  • "Våpen, pest og stål - menneskenes historie gjennom 13 000 år" av Jared Diamond
  • "Pulp - roman" av Charles Bukowski
  • "Mnem - roman" av Simon Stranger