Solfuglen

av (forfatter) og Jorunn Leite (gjendikter).

Juritzen forl. 2012 Innbundet

Tolv år gamle Blessing bor med familien i trygge omgivelser i Lagos i Nigeria. Når moren finner faren med en annen kvinne forandrer alt seg. Moren tar med seg Blessing og broren, og flytter til besteforeldrene i en liten landsby ved Nigerdeltaet. Livet i landsbyen byr på mange utfordringer, og da moren finner en ny, hvit mann, raser verden sammen for broren Ezikiel.

TOLV ÅR GAMLE BLESSING bor sammen med broren Ezikiel og foreldrene i trygge omgivelser i Lagos i Nigeria. En dag forandres livene deres fullstendig; moren deres fi nner faren sammen med en annen kvinne. Moren tvinges til -å ta med seg barna og fl ytte tilbake til sine foreldre som bor i Warri, en liten landsby like ved Nigerdeltaet. Blessing og Ezikiel fi nner seg etter hvert til rette i slummen, men de savner faren og livet de hadde i byen. Bestemor er en høyt respektert jordmor, og Blessing får være med når hun hjelper kvinnene under fødslene. Den tøffe tolvåringen fascineres av dette yrket, men hun blir fortvilet og rasende når hun oppdager hva bestemoren bruker den store kniven sin til. Livet i landsbyen byr på mange utfordringer, og da moren deres fi nner en ny, hvit mann, raser verden sammen for Ezikiel. En innsiktsfull og hjertevarm roman fra et moderne Afrika. En fortelling om å bli voksen så altfor fort. "En imponerende debut. Watsons nyanserte skildringer av dagliglivet i Nigeria er befolket med sterke karakterer som ikke bare kjemper for å overleve, men for verdighet." PUBLISHERS WEEKLY

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788282051378

EAN 9788282051378

Omtalt sted Nigeria

Egentlig en god historie, men språket blir for flatt, og hun klarer ikke å bygge opp den forventning om videre utvikling som gjør at du får lyst til å lese videre.

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

Bøker jeg har lyst til å lese!

• "Sukkerplantasjen - roman" av Natalie Baszile
  • "Jordmoren fra Hope River" av Patricia Harman