Hvit krysantemum

av (forfatter) og Guro Dimmen (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

En fortelling om søsterkjærlighet så sterk at den kan overvinne selv krigens redsler

Korea, 1943. Hana har levd hele livet sitt under japansk okkupasjon. Hun er haenyeo, kvinnelig havdykker, og har en selvstendighet de færreste kvinner kan gjøre krav på selv i våre dager. Alt endrer seg den dagen Hana redder sin yngre søster fra en japansk soldat. Hana blir selv blir fanget og transportert til Mandsjuria, en japanskokkupert del av Kina, der hun tvinges til å bli «trøstekvinne» i et militærbordell. Men havdykkerne er sterke og kraftfulle kvinner. Hana skal finne veien hjem.
Sør-Korea, 2011. Emi har i over seksti år forsøkt å fortrenge hva søsteren ofret for henne, men hun må forholde seg til fortiden for å finne fred. Hun ser at hennes barn og hennes eget land heles fra krigens sår - men kan hun selv komme seg hinsides traumene og finne tilgivelse?
Rystende og medrivende om jenteskjebner i krig.
Spennende om dykkerkvinnene og deres tradisjonelle levemåte.
For lesere som likte Syrinpikene, Drageløperen og En geishas memoarer.

ISBN13 9788205497924

EAN 9788205497924

Serie Lesetid

Omtalt tid 1939-1945 2010-2019

Omtalt sted Korea

Altså, wow! Dette er en utrolig rystende historie om jentene som ble tvunget inn i sexslaveri under den japanske koloniseringen av Korea. Historien er grusomt vakker og følger to søstres ulike skjebner. Boka har en utrolig følelsesmessig dybde som bare forsterkes når du lar det synke inn at den også er historisk korrekt.

Fy søren - jeg har ikke ord. Fantastisk, forferdelig, hjerteskjærende. En bok for minnet. Les den.

Også i år er målet å lese 52 bøker.

Bøker lest 2018

• "Bjørnen og pianoet" av David Litchfield
  • "Myrgraven" av Val McDermid
  • "Hushjelpens rom" av Fiona Mitchell
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Ulmebrann" av Monika N. Yndestad
  • "De som dro, og de som ble igjen" av Parinoush Saniee