De som dro, og de som ble igjen

av (forfatter) og Nina Zandjani (oversetter).

Font 2018 Innbundet

Fra forfatteren av bestselgeren Det som ventet meg kommer nå fortellingen om en iransk storfamilie som etter mange års atskillelse møtes igjen et sted like utenfor Iran. Bestemoren, som nå er enke og syk, har ønsket å samle sine mange sønner og døtre og deres familier etter nesten tretti år. Men etter den første gjensynsgleden kommer oppdemmede konflikter til overflaten mellom de som til ulike tider og av forskjellige årsaker forlot Iran, og de som ble igjen.

Sterke følelser preget av misunnelse, skuffelse, nag og mistro får utløp, før familiemedlemmene bestemmer seg for å snakke ut og gi sin versjon. Et sammensatt bilde av årsaker og virkninger brettes ut etter hvert som de enkelte forteller og forklarer. Livet har ikke vært enkelt for noen av dem, verken for de som dro i utlendighet til Vesten eller de som ble værende etter den islamske revolusjonen. Og aller minst for Dokhi, barnebarnet som fører dagbok og bærer på en vond og hemmelig fortid.

De som dro og de som ble igjen er en klok og usminket beretning om mennesker som fanges i begivenhetenes vold og må se i øynene at livet ikke ble slik de hadde håpet og drømt om.

Forlag Font

Omtalt sted Iran

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Forslag til bøker til lesesirkel - ny runde.
Kvinnelige forfattere fra land vi sjelden leser fra.

• "Hushjelpens rom" av Fiona Mitchell
  • "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander