MemoRandom

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Aschehoug 2016 Heftet

David Sarac er politimann. Han rekrutterer og beskytter tystere og topp hemmelige kilder i Stockholms kriminelle miljø. Manipulering, bestikkelser og trusler - så lenge David leverer resultater er det ingen som stiller spørsmål ved metodene.

Etter en voldsom bilulykke mister David hukommelsen. Kontrollen over det avanserte nettet av svik og løgner blir borte. Plutselig er David fritt vilt for alle som vil ha tak i hemmelighetene hans. For å beskytte seg selv og kildene sine er han nødt til å gjenopprette kontakten med den forsvunne infiltratøren Janus, som befinner seg høyt oppe i det kriminelle hierarkiet. Flere, på begge sider av loven,
virker villige til å gå over lik for å avsløre Janus' rette identitet. Eller kanskje beskytte den?

Anders de la Motte vant Svenska Deckarakademins pris i 2010 for årets beste debut. I 2015 fikk han Svenska Deckarakademins pris for årets beste kriminalroman. Fra anmelderne:
"Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lest en kriminalroman og blitt skuffet på slutten. Jeg vil at boken skal være overraskende og åndeløst spennende helt til mål. 'Memorandom' holder hele veien.»
Aftonbladet
"En actionfylt thriller som gjør det beste ut av en upålitelig forteller ¿ i dette tilfellet en mann som er desperat etter å finne ut av sine egne misgjerninger. En forrykende historie og en spennende
hovedperson."
Booklist, USA
"Med Memorandom har Anders de la Motte befestet sin posisjon blant de aller beste i sin sjanger."
Booklist, USA
"Når jeg åndeløst slår sammen MemoRandom, er det med en følelse av at Anders de la Motte denne gangen kan være på vei mot noe riktig stort!"
Skånska Dagbladet
"Det er en uhyggelig verden Anders de la Motte skildrer. Menneskene skyr intet middel for å sikre seg samfunnets absolutte topp-posisjoner. De styres av angst og paranoia og ofrer gjerne en venn eller
kollega på sin vei opp enda et lite hakk på karrierestigen. At det er en verden som ligger snublende nær våre egen er det ingen som helst tvil om."
Sydsvenskan

ISBN13 9788203370403