Halvbroren

Cappelen Damm 2001 Innbundet

Gjennom fire generasjoner følger vi en fargerik familie i en leilighet i Kirkeveien i Oslo. I sentrum av den dramatiske handlingen står Fred, som ble unnfanget ved en voldtekt på tørkeloftet, og den yngre halvbroren Barnum. Romanen følger brødrenes vidt forskjellige oppvekst på 60- og 70-tallet i Oslo. Barnum er kunstneren som går på mange pinefulle nederlag, og iblant reddes av den mer hardtslående broren. Men Fred lever i taushet og skygge, og bærer på hemmeligheter.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202202088

EAN 9788202202088

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Oslo

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 2001 Brageprisen Skjønnlitteratur 2001 Den norske leserprisen 2001 Nordisk Råds litteraturpris 2002 Bokklubbens leserpris 2001

Lenge siden jeg har lest en så rent god bok! Den er lang, men sidene flyr. Fantastisk intelligent

Et storverk av internasjonalt kaliber. Mektig og monumentalt. Et skattekiste av språklige finesser og observasjoner.

Fantastisk!

Fascinerende hvordan denne bokas karakterer smøg seg inn i tankene mine, lenge etter at boka var ferdiglest. Elsker at handlingene foregår i Oslos gater, og med personskildringer som gjorde det umulig ikke å se for seg hovedpersonene. En "must read"!

– Du klipper bort livet ditt og alkoholen er saksen, sier Peder.

– Medlidenhet er bare en fornem form for forakt, Barnum.

Vi er ikke sporløse. Vi drar et kjølvann etter oss som aldri lukker seg helt, en flenge i tiden vi så møysommelig legger bak oss.

Garderober er ensomme steder. Alle garderober ligner på hverandre. Det er den samme lukten. Det er den samme historien. Garderober er der sorgen og smerten blir hengende, som gjenglemte plagg ingen vil komme tilbake for å hente. Seirene tar du med deg ut i skolegården, i gatene. Nederlagene lar du bli igjen.

Alle mister sjelen sin en gang imellom, sier hun. Det gjelder bare å få den på plass igjen fortest mulig. – Hvordan klarer man det? – Gjøre de riktige tingene, sier moren.

Det finnes mange godebøker, men blant alle godbitene er det en og annen som smaker urk. Problemet er bare at folk blir grinete om en våger å si i fra. Akk dog, her kommer ei liste over gode bøker jeg virkelig ikkekan fordra.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Som tittelen sier, er dette bøker som beskriver/omhandler etterkrigs-Norge. Det finnes mange flere, jeg har valgt ut de som er mest aktuelle for meg.
Listen er satt opp etter tips fra bokelskere. Tar gjerne imot flere.

Tusen takk til alle!

Noen ganger sitter man tilbake og føler seg lurt. Yndlingsforfatteren har rett og slett levert et makkverk. Her er noen av mine nedturer.

Noen av bøkene i hylla mi, fler kommer etterhvert.

• "Modellen - roman" av Lars Saabye Christensen
  • "Den misunnelige frisøren - noveller" av Lars Saabye Christensen