Søndag ; Mandag er månens dag : roman

Oktober 2001 Innbundet

Søndag forteller om prestedatteren Maria, som har problemer med å finne seg til rette på et lite sted preget av pliktkristendom og dobbeltmoral. Maria skal snart konfirmeres, og har regnet ut at hun fram til konfirmasjonen vil ha sittet 640 timer på den knallharde benken. Denne tiden bruker hun til å tenke. Maria vil ikke bli som de andre kvinnene i menigheten, og sammen med venninner som ikke er kristne, gjør Maria erfaringer som langt på vei innebærer et opprør mot faren. Romanen er filmatisert. I Mandag er månens dag er Maria blitt 18 år. Hun er kommet til Oslo for å begynne på Diakonissehjemmets sykepleierskole. Med miniskjørt og øreringer skiller hun seg ut fra første stund, og veien fram mot endt studium blir tornefull på mange måter. Maria reagerer med tøff protest mot et pietistisk og dobbeltmoralsk kvinnesamfunn, men også med angst og en livshunger hun ikke vet hvordan hun skal stille.

Søndag forteller om prestedatteren Maria, som har problemer med å finne seg til rette på et lite sted preget av pliktkristendom og dobbeltmoral. Maria skal snart konfirmeres, og har regnet ut at hun fram til konfirmasjonen vil ha sittet 640 timer på den knallharde benken. Denne tiden bruker hun til å tenke. Maria vil ikke bli som de andre kvinnene i menigheten, og sammen med venninner som ikke er kristne, gjør Maria erfaringer som langt på vei innebærer et opprør mot faren. I Mandag er månens dag er Maria blitt 18 år. Hun er kommet til Oslo for å begynne på Diakonissehjemmets sykepleierskole. Med miniskjørt og øreringer skiller hun seg ut fra første stund, og veien fram mot endt studium blir tornefull på mange måter. Maria reagerer med tøff protest mot et pietistisk og dobbeltmoralsk kvinnesamfunn, men også med angst og en livshunger hun ikke vet hvordan hun skal stille.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001

Som tittelen sier, er dette bøker som beskriver/omhandler etterkrigs-Norge. Det finnes mange flere, jeg har valgt ut de som er mest aktuelle for meg.
Listen er satt opp etter tips fra bokelskere. Tar gjerne imot flere.

Tusen takk til alle!

• "Mandag er månens dag - roman" av Reidun Nortvedt
  • "Det svake kjønn" av Nini Roll Anker
  • "Tjue - roman" av Espen Haavardsholm
  • "Med støv på hjernen" av Eva Ramm
  • "Tommy" av Roy Jacobsen
  • "Gift" av Tove Ditlevsen
  • "Menn kan ikke voldtas" av Märta Tikkanen
  • "Svartedauen - en litterær-historisk beretning om massedød og overlevelse" av Yngvar Ustvedt
  • "Den drukner ei som henges skal ; Mellom barken og veden" av Jon Michelet
  • "Gutten på passbildet - roman" av Espen Haavardsholm