Sekskanten

Aschehoug 2007 Innbundet

Dette er fortellingen om syklubben Sekskanten og de aldrende kvinnene som har holdt sammen siden de tok artium i 1944. Vi møter dem en morgen på tampen av august 2006, i korte glimt fra hverdagens gjøremål fram til klubbaftenen på slutten av dagen. Noen av hovedpersonene er de samme som i romanen "Bare et lite sammenbrudd" fra 1975.

12. august fyller Ebba Haslund 90 år. Da foreligger hennes første roman på 12 år . en velskrevet historie med et skråblikk på eldre så vel som yngre. Dette er fortellingen om «syklubben» Sekskanten og de aldrende kvinnene som har holdt sammen siden de tok artium i 1944. Kvinnenes livsløp blir formidlet i korte tilbakeblikk. Her er komiske situasjoner og sorgtunge minner, her er vennskap, angst, medfølelse og irritasjon. Foruten klubben blir vi særlig kjent med familien Berge: Den 81 år gamle enken Lillemor, hennes fire middelaldrende barn og noen av barnebarna. Livet i familien blir skildret i samspill og motspill med klubbvenninnenes tilværelse og med samfunnet for øvrig. Noen lesere vil gjenkjenne flere av personene fra Bare et lite sammenbrudd, der Lillemors 50-årsdag dannet det dramatiske sentrum for begivenhetene.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203191992

EAN 9788203191992

Tiden ja. Den går ikke lenger, den flyr. Unntatt de gangene i livet da den bare stående i det uendelige

Merkelig tenker Lillemor, hvor mye jeg husker, hvordan mennesker og situasjoner står levende for meg, etter alle disse årene. Jeg har denne filmen i hodet og kan kalle det frem,alt det som skjedde for lenge siden. Samtidig som jeg strever for å huske hva jeg foretok meg i går.

Men å, som hun savner en fast arm rundt midjen. En sterk arm som knuger henne inntil seg, et glattbarbert kinn mot sitt. Det er som et sug, hun blir aldri kvitt det.Enda så lenge det er siden det var en mann i hennes liv.

Som tittelen sier, er dette bøker som beskriver/omhandler etterkrigs-Norge. Det finnes mange flere, jeg har valgt ut de som er mest aktuelle for meg.
Listen er satt opp etter tips fra bokelskere. Tar gjerne imot flere.

Tusen takk til alle!

En liste over bøker jeg har lest i 2011. Den blir oppdatert jevnlig når jeg har lest flere bøker.

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

• "Drømmen om Nadja ; Hvor går du Vanda? ; Det trange hjerte" av Ebba Haslund
  • "Døgnfluens lengsel" av Ebba Haslund