Fata Morgana

Cappelen 1992 Innbundet

Den prisbelønte forfatteren har tatt med seg kona, Katrine, og barna, Thomas (12) og Hanne (15) fra Tromsdalen til idylliske Drøbak. Romanen han skriver blir romanen om familiens sommer: Sol og sjø, sommerflørt og ferieforelskelse, sjalusi og samlivskonflikter. Med vidd, ironi og skarp observasjonsevne boltrer Jacobsen seg i svært så typiske eksempler på menneskelig atferd. Romanen har mange nivåer, den kan leses som en metaroman, en samlivsroman, eller en kriminalroman.

"Vi leide dette sommerhuset for at jeg skulle få fred til å skrive ferdig romanen min og for at ungene skulle få bade. Og vi leide det usett." Den prisbelønte forfatteren har tatt med seg konen, Katrine, og barna, Thomas (12) og Hanne (15), fra Tromsdalen til idylliske Drøbak. Romanen han skriver blir historien om familien sommer: Sol og sjø, sommerflørt og ferieforelskelser, sjalusi og samlivskonflikter.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788202137359

EAN 9788202137359

Genre Krim

Det er nemlig en kjennsgjerning at Katrine ikke valgte meg fordi jeg er en fornuftig pusling som aldri presset mine gensere og hele ungdommen gjennom holdt meg nede på det laveste brettet, ener'n, der jeg hørte hjemme. Nei, jeg er valgt av Katrine fordi hun ikke fikk han som stupte fra de høyeste høydene. Han som stupte fra de høyeste høydene fikk venninna hennes, han giftet seg med henne, og Katrine brøt med venninna (en overfladisk jåle), samtidig som hun antagelig kom til en slags erkjennelse om at en pådrar seg mindre bry ved å ta til takke med det man kan få, gratis. Og denne gratispersonen var meg.

Noen ganger sitter man tilbake og føler seg lurt. Yndlingsforfatteren har rett og slett levert et makkverk. Her er noen av mine nedturer.

Romanar av Roy Jacobsen

• "I sin tid - roman" av Michael Konupek