Frost

Cappelen Damm 2004 Heftet

Islendingen Gest, født i 993, blir fredløs bare tretten år gammel da han hevner drapet på faren ved å ta livet av en av Islands mektigste høvdinger. Med villmannen Teitr som følgesvenn flykter han fra Island og over til Norge, der han går til fots fra Trondheim til Hålogaland, og siden sørover. Han fryser, han skal ingen steder, og han blir drapsmann igjen. Sterke krefter brytes i ham, islandsk blodhevn mot nye kristne impulser. Gest er en visjonær, intelligent og manipulerende drømmer, som etter hvert trekkes inn i sentrum av de politiske begivenhetene. Han har en sterk tiltrekningskraft på stolte kvinner, og han husker alt han ser. Slik blir han en av Eirik jarls nærmeste rådgivere og følger med på erobringen av England i 1016.

I denne romanen tar Roy Jacobsen oss med til en av de mest dramatiske periodene i norsk historie. Frost er den eventyrlige fortellingen om islendingen Gest, født i 993, som bare tretten år gammel blir fredløs da han hevner drapet på faren ved å ta livet av en av Islands mektigste høvdinger. Med villmannen Teitr som følgesvenn flykter han fra Island og over til Norge, der han går til fots fra Trondheim til Hålogaland, og siden sørover. Han fryser, han skal ingen steder, og han blir drapsmann igjen.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202235253

EAN 9788202235253

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Norge Island

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets litteraturpris 2003

Det blir ikke regn hver gang himmelen er mørk.

Før man begynner å tvile på andre, bør man finne ut om man kan stole på seg selv.

Det finnes mange godebøker, men blant alle godbitene er det en og annen som smaker urk. Problemet er bare at folk blir grinete om en våger å si i fra. Akk dog, her kommer ei liste over gode bøker jeg virkelig ikkekan fordra.

Dette er noen av de klassikerene som jeg har lest og som jeg gjerne anbefaler.
De er uforglemmelige, til ettertanke og rett og slett bare veldig gode : )

Romanar av Roy Jacobsen

Bøker som Ida har lest...

Mine beste leseropplevelser

• "Ismael - roman" av Roy Jacobsen