Jerusalem

Atheneum forl. 1996 Innbundet

Romanen er fortellingen Gjertrud og hennes sambygdinger som drar til Jerusalem etter at en vekkelse har gått over Dalarne i Sverige.

Forlag Atheneum forl.

Utgivelsesår 1996

Serier Lagerløf, S. Utvalgte verker 1-10 (2) Lagerløf, S. Utvalgte verker 1-12 (2)

Genre Religiøs litteratur Klassisk litteratur

Kanskje ikke den mest leste av Lagerlöfs romaner, men helt klart blant det ypperste av de nordiske klassikerne. Beskrivelsene fra 1890-årenes Jerusalem er faktisk meget interessante også sett med vår tids "briller". Boken anbefales.

"Her er det katolikkene snakker vondt om protestantene, metodistene om kvekerne, lutheranerne om de reformerte, russerne om armenerne. Her smyger fiendskapet seg inn, her mistror svermeren den som helbreder ved bønn, her tvister den ortodokse med kjetteren, her øves ikke miskunn, her hater man, til desto høyere ære for Gud, hvert menneske."

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

født 20. november 1858,
død 16. mars 1940
Wikipedia
Internasjonalt anerkjent for barneboken Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.
Hun fikk Nobelprisen i litteratur i 1909.
Hun engasjerte seg også sterkt i kampen om kvinners stemmerett.

Bøker av Selma Lagerlöf

Kjøpt mandag 25. mars 2013. De hadde to bord med fulle med bøker. De legger ut nye bøker når noen har kjøpt bøker og det er plass til flere nye. Da jeg pakke godt fikk jeg 34 bøker ned i denne standard plastposten fra Deichmanske bibliotek for 50 kr (det blir ca. kr 1,47 pr. bok): http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/avdelinger_apningstider/stovner/

Ved årsskiftet satt jeg som mål å lese variert, både med hensyn til geografi, genre og epoker.

Mål:
- Minimum to bøker fra Sør-Amerika
- minimum en bok fra henholdsvis Afrika og Asia
- Minimum en bok fra hver av de amerikanske statene vi skal besøke i sommer oversikt (da vi enda trodde 2020 skulle være normalt)
- Minimum en bok fra de siste århundrene
- Minimum to bøker fra 2020
- Minimum en diktsamling