Mere blod

Aschehoug 2015 Innbundet

Med "Blod på snø" og nå oppfølgeren "Mere blod" har Jo Nesbø beveget seg over i en ny krimgenre, svært godt mottatt av både kritikerne og leserne.

I august 1977 går en mann av bussen i ei øde bygd på Finnmarksvidda. Han kaller seg Ulf, har ingen bagasje og hevder at han er kommet for å gå på jakt. Blant læstadianere og samer møter han en kultur som både er gjestfri og ekskluderende, hjelpsom og fremmed. Bygdas klokker, Lea, låner ham en rifle og en jakthytte hvor midnattssola holder ham våken mens han hvileløst vokter det storslåtte, men monotone viddelandskapet. Og det går etter hvert opp for Lea og hennes sønn Knut at Ulf ikke er jeger, men bytte. Og at jaktlaget er på vei.

Jo Nesbø om "Mere blod":

"I beskrivelsene av Finnmark - som selv for nordmenn flest er ganske ukjent territorium - er kildene blant annet mine egne erfaringer da jeg reiste og bodde i fylket på 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet, andre som har innblikk i samekultur og Øyvind Eggen som har latt meg bruke utdrag av sin avhandling om læstadianere."

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788203359279

EAN 9788203359279

Genre Krim

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Finnmark

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Rett og slett kjedelig og bærer preg av idetørke.

Denne boken var snedig. Kort, godt skrevet og spennende.

Her er min anmeldelse av Mere blod (ekstern lenke)

Utdrag av omtale på bloggen min:
"I en av mine tidligere bokomtaler skriver jeg om hva som gjør bøker til store opplevelser for meg. Det er når forfatteren får meg til å lage bilder i hodet mitt mens jeg leser. Og det gjør Jo Nesbø så til de grader i denne fortellingen. Så levende blir det at det er like før jeg begynner å klaske mygg der inne på vidda. Språket er levende, potent og effektivt. Ikke et ord er overflødig, ingen detalj er med uten en mening. Er det kan hende en liten passus du lurer på hvorfor han skriver, kan du ta deg f.. på at forklaringen på nettopp den dukker opp senere i boka. Det er så blankpusset og skinnende, lekent og velkomponert, rått og vart, at jeg gir meg ende over."
Hele denne, og flere bokomtaler finner du på bloggen min, Bjørnebok.

"Å ja? Hvordan skal du treffe ryper når du ikke engang kan treffe en vei?"

Jeg trodde ikke på et liv etter døden, men jeg trodde på en død etter livet.

Da jeg åpna øynene, så jeg en stor torsk sprelle i bunnen av båten. Øynene bula ut på den, som om den ikke trodde det den så. Og det er klart, det var vel ikke slik den hadde trodd det hele hang sammen.

Tilfluktsrom, kalte han kirkene sine. Tilfluktsrom mot dødsangsten. Tilfluktsrom for menneskets ukuelige håp om evig liv.

"<Bedre til å tape? Er det noe vits i å være god i det, da?>
<Livet består for det meste i å prøve på ting du ikke greier,> sa jeg. <Du skal tape mer enn du skal vinne. Selv Futabayama tapte og tapte før han begynte å vinne. Og det er greit i å være best på det man skal gjøre mest, ikke sant?>
<Joo.> Han dro på det. <Men hva betyr det å være god til å tape, da?>
Jeg møtte Leas blikk over guttens skulder. <Å tørre å tape en gang til,> sa jeg."

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Bøker jeg klør etter å lese i høst/ vinter.

Bøker jeg har lest i 2015

• "Hvite spor" av Emelie Schepp