Mirage

av (forfatter), Henrik Fexeus (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

Mirage er tredje og siste del i den pulserende spenningsserien om etterforskeren Mina og mentalisten Vincent.

Det er rett før jul i Stockholm og Sveriges justisminister Niklas Stockenberg mottar en truende beskjed om at han kun har fjorten dager igjen å leve.

Samtidig blir et komplett menneskeskjelett, tilhørende en vellykket og mye omtalt finansmann, funnet nede i byens t-bane, rengjort og pent dandert som i et eldgammelt kongelig dødsritual.

Politietterforsker Mina Dabiris enhet sliter fremdeles etter den traumatiske hendelsen fra sommeren før, som endte med at kollegaen deres døde, og hun ringer mentalisten Vincent Walder for å få bistand med etterforskningen. For Vincent kjennes det ut som om verden er i ferd med å omslutte ham fullstendig.

Da en lignende haug med menneskebein blir funnet i tunnelsystemet, settes enheten virkelig på prøve - hva er det egentlig som skjer dypt der nede i mørket under Stockholm?

Og hvem jager justisministeren?

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Serie Mina Dabiri og Vincent Walder (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Den siste boken i trilogien om Mina og Vincent og jeg hadde store forventninger til denne. Det tok litt tid før det tok av synes jeg, men det er jo ikke helt uvanlig. Så ble det riktig spennende en god stund, men slutten var meget snodig og jeg må innrømme at jeg er litt skuffet over den vrien. Så lurer jeg på om forfatterne hadde denne slutten i bakhodet helt fra starten på bok 1, eller om den ble til underveis først i bok 3?

Boken hadde fått en sekser fra meg om slutten hadde vært annerledes, men den får en femmer da.

For meg blir både karakterene og hendelsene for fantastiske i denne boken.

• "Syndebarn" av Ulrika Rolfsdotter
  • "Lovløs - kriminalroman" av Line Holm