Hestekrefter

Gyldendal 2006 Innbundet

Planene om veiomlegging rykker bensinstasjonseier Erik Fyksen ut av tilværelsen i smøregrava og inn i en ensom kamp mot urbane moderniseringskrefter, spøkelser fra egen fortid, og ikke minst hans gamle rival, skytterlagsformannen Harald Jøtul. Fyksens originale 60-talls-stasjon er utgått på dato, men han selger seg dyrt. For Norges siste Mobil-stasjon er også et fredlyst tempel over tapt kjærlighet - minnesmerket etter hun som riksveien tok. Boka er forfatterens debut.

Norges første store bensinstasjonroman! Livet blant V8-motorene kunne fortsatt som før. Men planer om veiomlegging rykker bensinstasjonseier Erik Fyksen ut av tilværelsen i smøregrava og inn i en ensom kamp mot urbane moderniseringskrefter, spøkelser fra egen fortid, og ikke minst hans gamle rival, skytterlagsformannen Harald Jøtul.Fyksens originale 60-talls-stasjon er utgått på designdato, utgått på konseptdato, utgått på vareutvalg .; utgått på alt annet enn kunnskap om biler og vedlikehold. Men 34-åringen selger seg dyrt. For Norges siste Mobil-stasjon er også et fredlyst tempel over tapt kjærlighet .; minnesmerket etter hun som riksveien tok.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205346277

EAN 9788205346277

Hestekrefter er en roman som ga meg lyst til å vaske bilen og sjekke oljefilteret, og de som kjenner meg vet at slike lyster ikke er dagligdagse. Anbefales!

Erik Fyksen driver bensinstasjon av den virkelig gode, gamle sorten. Når bygdas innbyggere trenger filtre og andre utgåtte bildeler til de gamle bilene sine, er det ingen andre enn Fyksen som har det de trenger. Tiden er imidlertid i ferd med å løpe fra Erik, og kommunens planer om å legge om veien truer ikke bare med å ta fra ham levebrødet, men selve tilværelsen hans. Det er bil og motor han kan, og dette lever han ikke bare av, men i aller høyeste grad for.

Gamle rivaliseringer påvirker i stor grad det som skjer. Det store spørsmålet er uansett hvor lenge Erik Fyksen kan stå i mot kapitalkreftene. Har han i det hele tatt noen sjanse?

Det var litt tilfeldig at jeg begynte på denne boka, og temaet er ikke det som i utgangspunktet fenger meg mest. Like fullt likte jeg boka, som i bunn og grunn handler om å miste noe som er trygt og kjært, og hva økt modernisering egentlig gjør med samfunnet vårt.

Klokka var fire. Tomt for kunder. Tid for borgertoget.
Av og til når han sto slik, alene her nede, og så de andre, der oppe, sammen, lurte han på om det var sunt. Om han burde hatt fri når andre hadde det. Og hvis ikke, hva som i så fall gjorde det verdt det. Han gikk for å rydde smørehallen. Av og til var plikten god å ha.

En liste over sommerbøker som jeg trygt kan anbefale men som like gjerne kan leses i andre årstider.

Bøker jeg har lest i 2016

• "Vårofferet - roman" av Lars Mytting
  • "Trekkspill-tvillingene" av Levi Henriksen
  • "Mannen fra Montana - jakten på Kongsvingers første hippie" av Levi Henriksen
  • "Hel ved - alt om hogging, stabling og tørking - og vedfyringens sjel" av Lars Mytting
  • "Mannen som døde som en laks" av Mikael Niemi
  • "Herre min hatt" av Arto Paasilinna