Hestekrefter

Gyldendal 2007 Heftet

Planene om veiomlegging rykker bensinstasjonseier Erik Fyksen ut av tilværelsen i smøregrava og inn i en ensom kamp mot urbane moderniseringskrefter, spøkelser fra egen fortid, og ikke minst hans gamle rival, skytterlagsformannen Harald Jøtul. Fyksens originale 60-talls-stasjon er utgått på dato, men han selger seg dyrt. For Norges siste Mobil-stasjon er også et fredlyst tempel over tapt kjærlighet - minnesmerket etter hun som riksveien tok. Boka er forfatterens debut.

Hestekrefter kom alt i andre salgsuke inn på bestselgerlistene, og førsteopplaget på 3500 eksemplarer ble utsolgt etter tre uker. Romanen er solgt for oversettelse til svensk, finsk, dansk og tysk. Erik Fyksen, eieren av Norges siste Mobilstasjon, må rykke ut av tilværelsen i smøregrava. Planer om veiomlegging og modernisering av bensinstasjonen fører Fyksen inn i en ensom kamp mot urbane krefter og spøkelser fra egen fortid. Og ikke minst står kampen mot hans gamle rival, skytterlagsformannen Harald Jøtul.«Lars Mytting har totalt gehør for livet på bygda. Som i god countrymusikk vet du når steelgitarsoloen kommer, og den treffer deg hver gang.»Levi Henriksen«Mytting skriver veldig godt. Billedbruken hans er presis og original . Dette er god og underholdende pop-litteratur.»Knut Hoem i «Bokanbefalinger» på Frokost-TV, NRK«Sterk debutroman .. bokens hovedtema er ikke primært bil, men meningen med livet, kjærligheten og globaliseringen . ytterst ondskapsfullt . svært så fornøyelig lesning.»Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv«Den er rett og slett dritgod!»Knut Chr. Hallan, Autofil«Grisefett, særlig det om Cadillacen.»Jarle, 2. kl. bilfag, Eidsvoll VGS

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205366787

EAN 9788205366787

Serie Gyldendal pocket

Hestekrefter er en roman som ga meg lyst til å vaske bilen og sjekke oljefilteret, og de som kjenner meg vet at slike lyster ikke er dagligdagse. Anbefales!

Erik Fyksen driver bensinstasjon av den virkelig gode, gamle sorten. Når bygdas innbyggere trenger filtre og andre utgåtte bildeler til de gamle bilene sine, er det ingen andre enn Fyksen som har det de trenger. Tiden er imidlertid i ferd med å løpe fra Erik, og kommunens planer om å legge om veien truer ikke bare med å ta fra ham levebrødet, men selve tilværelsen hans. Det er bil og motor han kan, og dette lever han ikke bare av, men i aller høyeste grad for.

Gamle rivaliseringer påvirker i stor grad det som skjer. Det store spørsmålet er uansett hvor lenge Erik Fyksen kan stå i mot kapitalkreftene. Har han i det hele tatt noen sjanse?

Det var litt tilfeldig at jeg begynte på denne boka, og temaet er ikke det som i utgangspunktet fenger meg mest. Like fullt likte jeg boka, som i bunn og grunn handler om å miste noe som er trygt og kjært, og hva økt modernisering egentlig gjør med samfunnet vårt.

Klokka var fire. Tomt for kunder. Tid for borgertoget.
Av og til når han sto slik, alene her nede, og så de andre, der oppe, sammen, lurte han på om det var sunt. Om han burde hatt fri når andre hadde det. Og hvis ikke, hva som i så fall gjorde det verdt det. Han gikk for å rydde smørehallen. Av og til var plikten god å ha.

En liste over sommerbøker som jeg trygt kan anbefale men som like gjerne kan leses i andre årstider.

Bøker jeg har lest i 2016

• "Vårofferet - roman" av Lars Mytting
  • "Mannen fra Montana - jakten på Kongsvingers første hippie" av Levi Henriksen
  • "Hel ved - alt om hogging, stabling og tørking - og vedfyringens sjel" av Lars Mytting
  • "Mannen som døde som en laks" av Mikael Niemi
  • "Herre min hatt" av Arto Paasilinna