Den andre dødssynd

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2019 Innbundet

Bind ni i serien Det store århundret tar for seg 1980-tallet - grådighetens tiår.

En ny generasjon Lauritzen med stor selvtillit begir seg inn i eiendomsbransjen og et økonomisk kappløp som kan lede til stor inntjening. Eller til ruin.

Eric Letangs advokatfirma blir stilt overfor helt andre prøvelser når mordet på landets statsminister får det svenske rettssamfunnet til å knake i sammenføyningene. 1980-tallets tøylesløse egoistiske tendens er i ferd med å bli det sosialdemokratiske folkhemmets svanesang. Alt kan skje. Og det skjer.

«Det er et hendelsesrikt tiår sett gjennom slektens øyne. Palmemordet (selvfølgelig), terroristrettsaker og fortrengte minner i forbindelse med overgrep. Og ikke minst en tid med enorme pengestrømmer i blant annet eiendomsspekulasjoner med lån på ubegrenset tid. Det var grådighetens tiår og det er grådighet som er den andre dødssynden!» Jan Guillou

Jan Guillous rikholdige forfatterskap ble innledet i 1971, og til sammen har han skrevet mer enn 40 bøker. Det store århundret er hans mest omfattende prosjekt noensinne og forteller om 1900-tallet - menneskehetens mest blodige århundre.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241950230

EAN 9788241950230

Serie Det store århundret (9)

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Sverige

Den andre dødssynd. Jan Guillou.

Det er mange, når de nærmer seg 70 år, særlig menn, som føler et sterkt behov for å øse på med sin viten og klokskap, ved å skrive historiske romaner. Noen får det til. Nå er det flere sånne bokserier som går. Jeg var innom Skogsmatrosen, men gav meg etter den første boka. Det ble for mye oppramsing. Bestemte.meg heller for å følge Jan Guillou sin serie, for jeg likte så utrolig godt den første boka i serien om vårt hundrede år; Brobyggerne.
Han har siden den om bla bygginga av Bergensbanen, fulgt en familie gjennom tykt og tynt i alle år, og denne boka tar for seg 80-tallet, med jappetid og politisk kamp. Jan er jo journalist, men også en halvstudert jurist. Dette med juridiske spørsmål ned til kveruleringsnivå, synes jeg fikk litt for stor plass.
Synes allikevel at boka var veldig god. At forfatteren ikke tilhører jappeklassen, er veldig tydelig - og det synes jeg er veldig bra.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Blodroser" av Margie Orford
  • "Avklaringene" av Hans Olav Lahlum