1968

av (forfatter) og Bodil Engen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2017 Innbundet

1968 er et av 1900-tallets mest myteomspunne tiår. Protestene mot Vietnamkrigen i både USA og Vest-Europa skapte en venstrebevegelse som dominerte både politikken og kulturen. Unge Eric er nyutdannet jurist og brennende aktiv i politikken. Som fullmektig på det beryktede advokatfirmaet Henning Sjöstrand blir han gang på gang nødt til å ta inn over seg at jussen kan anvendes til å utføre både det gode og det onde. Det politiske engasjementet fører ham ut i Europa og til den hete sommeren da de røde fanene dominerer gatene i Paris og sosialisme med et menneskelig ansikt går under i Praha. Men den venstreradikale veien han velger, splitter familien Lauritzen nok en gang mellom de yngre kreftene som støtter retten til å gjøre opprør, og de eldre som fastholder at eiendomsretten trumfer alt annet. 1968 er den sjuende boken i serien Det store århundret.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241915291

EAN 9788241915291

Serie Det store århundret (7)

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Sverige

1968, Jan Guillou
Denne har jeg virkelig gledet meg til, men....
Hvor skal jeg begynne? Begynner med begynnelsen, Brobyggerne, som var første boka i forfatterens selvpålagte oppdrag i å skrive et århundrets historie. Den boka var helt fantastisk god, og han har fulgt opp med flere bøker av varierende kvalitet. Dette er den sjuende, og tittelen sier jo sitt. Jeg regna med, ut fra hva jeg vet om forfatterens ve og virke, alder og politiske ståsted, at han i 1968 var på hjemmebane. Vel, kanskje er det det som er problemet også. Vi følger Eric, oldebarnet til Oscar Lauritizen, som er jurist. Vel, forfatteren også har studert litt juss. Synes det var traurig og kjedelig, med dypdykk med venstreradikalt blikk i et par litt kjedelige saker. Med tanke på hvor mye som foregikk i verden, hvor mange trusler, krig og fred og sånnt som prega tidsbildet, hadde jeg forventa mye mer. Når det gjelder kriser, utvikling og familiekonflikter i den familien bokserien følger, var der også liten utvikling, så dere som følger serien og som har mye annet å lese på, kan trygt hoppe over akkurat denne boka.

• "Ekte amerikanske jeans" av Jan Guillou
  • "Ildjegerne" av Mons Kallentoft
  • "Reisen til Bella Coola" av Kari Nygaard
  • "Blå stjerne" av Jan Guillou
  • "Morsdag - en eventyrlig beretning" av Graham Swift
  • "Ensomheten - roman" av Ketil Bjørnstad
  • "Ikke ville se" av Jan Guillou
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Den som ser - roman" av Herbjørg Wassmo
  • "Mellom rødt og svart" av Jan Guillou