Hett blod, nerver av stål

av (forfatter) og Ellen Holm Stenersen (gjendikter).

Aschehoug 2017 Innbundet

Hvordan lever man når dødsdagen blir spådd den dagen en blir født? Det er skjebnen til lille Antti Kokkoluoto, som fødes kort tid etter at Finland er blitt fritt.

En dag i januar 1918, kommer en liten gutt som får navnet Antti Kokkoluoto, til verden. Hans jordmor, som også driver som selfanger og spåkone, forteller at han kommer til å leve til den 12. juni 1990.

For å teste spådommen utfordrer Antti døden gang på gang. Men han overlever både borgerkrig, Vinterkrig og den finske fortsettelseskrigen. Etter krigen blir han familiefar, entreprenør, politiker og til og med nesten olympisk mester i pistolskyting. Han dras også inn i en lyssky historie der store mengder våpen skal skjules etter krigen.

Det er et mangfoldig liv, men tiden for hans varslede død nærmer seg. Antti Kokkoluoto gjør seg klar, og organiserer det som skal bli en heidundrende fest med over 1000 gjester. Men blir spådommen fullbyrdet, og vil vår helt med hett blod og nerver av stål dø på den varslede datoen?

ISBN13 9788203372261

EAN 9788203372261