Bussjåføren som ville være Gud

noveller

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Cappelen 2004 Innbundet

Boken inneholder en samling noveller om unge personer, oftest menn på vei inn i voksenlivet. De drømmer om storbylivet og populærkultur midt i en virkelighet som tilbyr dem noe helt annet. Forfatteren tar for seg vanskelige tabuer og gir de nye innfallsvinkler.

22 noveller som handler om å leve, om forholdet mellom foreldre og barn, om å bo i et land med en dyster fortid og en eksplosiv nåtid, men likevel; å leve. En ny, ung stemme fra Israel.Etgar Keret er israeler av russisk herkomst. Han lager film i tillegg til å skrive. I hjemlandet er han en kjent og ettertraktet forfatter, på bokmessen i Jerusalem i 2003 stod publikum i lang kø for å få ham til å signere bøkene sine.Kerets noveller er også utgitt i Palestina. Forfatteren gjestet Norge i 2002, på litteraturfestivalen i Stavanger. Han var også gjest I Ordfront på NRK2, og er således ikke et helt ubeskrevet blad for norske lesere. Novellene vi har valgt ut til denne samlingen har en burlesk og nesten absurd humor som sitt viktigste fellestrekk. Skulle man sammenlikne med en norsk forfatter ville Erlend Loe være et nærliggende valg. Novellene handler om å leve, om forholdet mellom foreldre og barn, om å bo i et land med en dyster fortid og en eksplosiv nåtid, men likevel; å leve. En ny, ung stemme fra Israel.Orig.tittel: A Collection of Short StoriesOversatt av Kjell RisvikAnmeldelser:"En meget fascinerende forfatter."Sten Inge Jørgensen, VG"Velformulert om selvmordere, sparegriser og djevler i «hverdagens» Israel."Cathrine Krøger, DagbladetIsraels nye stemme-Vi lever ikke våre liv på CNN

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202222581

EAN 9788202222581

Omtalt sted Israel

Lesenivå Voksen

"I verste fall får vi slå til, som vi gjorde i militæret." "Du har vel aldri vært i militæret," påpekte jeg. "Du ble fritatt av psykiske årsaker, og med rette." "Det er ikke nødvendig å ha tjenestegjort," sa Ari, steg ut av bilen og smelte igjen døren, "jeg har sett det på TV"

Det finnes to slags mennesker, de som liker å sove inntil veggen, og de som liker å sove ved siden av noen som skyver dem ut av sengen.

«Du forstår visst ikke,» sa pappa, «det er helt OK, det er pedagogisk, kom, så skal jeg slakte grisen for deg.»

En liste over sommerbøker som jeg trygt kan anbefale men som like gjerne kan leses i andre årstider.

• "Åtte prosent av ingenting" av Etgar Keret
  • "Gaza blues" av Etgar Keret