Du er et dyr, Viskovitsj

av (forfatter) og Jon Rognlien (oversetter).

Tiden 2005 Heftet

I et kapittel oppstår Viskovitsj som murmeldyr, med voldsom appetitt for søvn, i et annet figurerer han som skorpion med dårlig samvittighet over elendigheten han påfører sine omgivelser, i et tredje finner han seg som en genmanipulert, genial rotte. Uansett hvem han er, dreier det seg imidlertid om en ting: Kjærlighet og forplantning. Men hvem er Viskovitsj? Dette er forfatterens debutroman.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205340541

EAN 9788205340541

Serie Tiden pocket

Fordelen med å være svamp er muligheten til å drukne sine sorger.

"Du er så tynn som en strek, Visko. Kom og bli med på å nøtte eika!" ropte Jana. I årevis hadde hun vært min faste partner, den jeg hadde vært trofast mot, ikke på grunn av noen monogam legning - noe vi murmeldyr faktisk ikke har - men på grunn av ren dovenskap og et ønske om kjedsomhet. Hun var den styggeste og tristeste hunnen i hele kolonien, den kjedeligste og dummeste. Nettopp derfor hadde jeg valgt meg henne. Fordi bare et nitrist liv basert på frustrasjoner legger forholdene tilrette for behagelige og storslåtte drømmer. Og det er de øyeblikkene som teller. Dersom det hinsidige, altså den våkne tilstanden, er et helvete, så må livet, altså drømmen, være paradis. Ikke motsatt.

"Hvordan var pappa?", spurte jeg mor. "Sprø, litt besk, men full av fiber". "Jeg mente før du spiste ham". "Han var en litt usikker type, engstelig, nevrotisk, litt sånn som alle dere hanner, Visko".

En liste over sommerbøker som jeg trygt kan anbefale men som like gjerne kan leses i andre årstider.

• "Querelle" av Jean Genet
  • "Dagenes skum" av Boris Vian