Klatrebaronen

av (forfatter) og Ingeborg Hagemann (oversetter).

Gyldendal 2002 Heftet

Året er 1767. Den tolv år gamle Cosimo de Rondo krangler en dag med faren sin og klatrer opp i et av de store eiketrærne utenfor vinduet. Der sverger han på at han aldri mer skal sette sine føtter på jorden. Dette løftet holder han, og ikke engang som reumatisk olding angrer han på sitt livsvalg. livet i treet er rikt på eventyr og utfordringer, og Cosimo utvikler etter hvert et besynderlig sett av innretninger som letter livet i treet.

Er det mulig å leve hele livet sitt i toppen av et tre? Året er 1767. Den tolv år gamle Cosimo de Rondo krangler en dag med faren sin og klatrer opp i et av de store eiketrærne utenfor vinduet. Der sverger han på at han aldri mer skal sette sine føtter på jorden. Dette løftet holder han, og ikke engang som reumatisk olding angrer han på livsvalget. «Italo Calvinos luftige ironi og humor gjennomstrømmer romanen fra først til sist. Du får lyst til å følge Cosimo opp i trærne.» Harald Sverdrup, Arbeiderbladet

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205299672

EAN 9788205299672

Serie Gyldendals små grå

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Italia

Så bra at den er lest om igjen 2x

Tolv år gamle Cosimo, var eldste sønn av baronen av Rondò. Etter en krangel med foreldrene, klatret Cosimo opp i et tre. Etter det satte han ikke sin fot på bakken. Året var 1767, og gjennom Cosimos yngre bror, fortelles den underlige og fantastiske historien om livet i trærne. Cosimo angret aldri på valget sitt, selv som reumatisk olding.

En snodig liten bok om en annerledes gutt/mann.

[...] bragder som bygger på indre fasthet og utholdenhet bør være omgitt av taushet – med det samme en nevner dem eller skryter av dem, virker alt flaut og meningsløst, ja, direkte ynkelig!

En liste over sommerbøker som jeg trygt kan anbefale men som like gjerne kan leses i andre årstider.

• "Palomar" av Italo Calvino
  • "Amatøralbum - lyrisk landskapsroman med figurar" av Einar Økland