Drømmer om Babylon

av (forfatter) og Erlend Loe (oversetter).

Kagge 2003 Innbundet

Året er 1942, stedet er San Francisco og den mislykkede og blakke privatdetektiven C. Card begir seg ut på tvilsomt oppdrag i håp om å skaffe lettjente penger. Oppdragsgiveren er en mistenkelig øldrikkende dame. Med moren sin hengende over seg som en brysk anklager, gjør Card så godt han kan. Han har en god hjelper på likhuset og en god del flaks, men han sløser bort verdifull tid på å drømme om Babylon.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2003

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted San Francisco

For en flaks! Dette var virkelig min lykkedag.

En slik dag hadde jeg ikke hatt siden jeg ble overkjørt av en bil og brakk begge beina for et par år siden. Jeg fikk en klekkelig erstatning i etterkant. Og selv om jeg lå i strekk i tre måneder, var det helt klart bedre enn å jobbe for føden. Ahh, hvilke dager jeg hadde hatt med drømmer om Babylon der på sykehuset.

En gang satt jeg og drømte om Babylon helt til endeholdeplassen og hadde ikke penger til billetten tilbake, og sjåføren ville ikke la meg sitte på gratis, selv ikke etter at jeg hadde forklart ham at jeg ikke hadde penger, og heller ikke da jeg løy og sa at jeg hadde falt i søvn.

• "Døden ikke heller - roman" av K. Villun
  • "Flammeskygger - roman" av Geir Stian Orsten Ulstein
  • "En konføderal general fra Big Sur" av Richard Brautigan
  • "Et annet hav" av Claudio Magris
  • "Sannheten om Savolta-saken" av Eduardo Mendoza
  • "Kannibalisme på toget og andre fortellinger" av Samuel Langhorne Clemens
  • "Fikserne" av Jim Thompson
  • "Bløffen" av Jim Thompson
  • "Å føre krig mot den gjengse maratonprosa - dikt i utvalg" av Richard Brautigan
  • "Songar frå mitt territorium - 365 tekstar om kjærleik, vennskap, hat og sorg" av Arild Rein
  • "En opiumspisers bekjennelser" av Thomas De Quincey
  • "Klassen" av Hermann Ungar