Vårofferet

Gyldendal 2010 Innbundet

I slutten av mars ankommer løytnant Aksel Størmer Messingdalen, ei bygd i Gudbrandsdalen som i hedensk tid ofret et menneske for å få våren til å komme. Han er der for å avvikle en gammel militærleir, men vennskapet med den vanskjøttete unge jenta Joanna, drar ham inn i et forknytt slektsdrama. Etter hvert avdekkes flere mysterier i den mørke skogsbygda.

Et bygdedrama, et drama om Norge i dag.

Det er sen mars og mildt nullføre idet løytnant Aksel Størmer ankommer Messingdalen, bygda som i hedensk tid ofret et menneske for å få våren til å komme. Aksel skal egentlig avvikle stedets gamle militærleir, men vennskapet med et vanskjøttet barn vikler ham inn i et forknytt slektsdrama. Hvorfor blir det så stille når han viser seg på Chow Chow Inn? Hvorfor vil ingen si hva som har hendt med Iver Tallaksen? Gradvis gir den mørke skogsbygda slipp på sine mysterier. Snart rykker folk ham inn på livet, og krever Aksel for et større heltemot enn krigen han var på vei til.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788205387249

EAN 9788205387249

Omtalt sted Oppland

Aksel Størmer kommer til en nedlagt militærleir i ei skogsbygd og her skjer det flere små og store hendelser. Underlige ting som lokalbefolkningen ikke avslører med det første.
En meget god fortelling som det var vanskelig å legge fra seg. Miljø og personbeskrivelsene er helt fabelaktige, jeg ble så betatt, så betatt. Har blitt så begeistret for måten han skriver på, og hans evne til å få leseren med seg, i handlingen ligger presentasjonene og beskrivelsene av de mennesker og bygdemiløet der handlingen utspiller seg.
Så dette var bra, meget bra
Denne boka fortjener en sekser og det har den fått av meg.

En formidabel roman!

Du er ikke soldat før du har kommet hjem. Da ser du at bare en veteran kan forstå seg på en veteran. Vanlige folk vil ikke høre på deg. De synes du sutrer og at det er et ork å ha deg i hus. Når du går ut blant folk og er halvveis i å fortelle om det du har opplevd, rett før du tror folk hører såpass på deg at du kan beskrive hodene på stake, prater en kar innpå om en øvelse på Trandum hvor det var 25 minus og et psyko troppsbefal likevel tukta ham til å barbere seg. Så kommer en annen dust med sitt minne om at han frøs litt på Jørstadmoen. Slik drar praten av sted, og de vil egentlig ikke høre på deg. De bare spør om du har skutt noen. Det evige gnålet. Du kommer til å høre det i ti år, Aksel. Har du skutt noen? Som om du er et tryne på TV og de har rett til å sette deg på en annen kanal når de går lei. Til slutt holder du kjeft. Hvis ingen skjønner hva du prater om, hvorfor prate?

Vår mann er faktisk på vei til varetektcella nå. Vi får såpass på ham at han bør kjøpe iPoden med den største harddisken.

Snittkarakterene falt hos guttene fordi hun forstyrra konsentrasjonen. Ren magi. Og skarp som satan. Hun kom fra ei slekt som hadde produsert sanitetskvinner, rotaryformenn og langdryge 17.mai-talere i flere generasjoner.

Hva hendte med Iver? sa Aksel. Ikke så mye annet enn det som hender med folk. Iver passet bare ikke til det som hendte med ham.

...nøy deg med å si at jeg er en kar som ikke tåler å være hjemme og ikke får lov til å være ute.

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Bøker jeg har lest i 2015.

Favoritter blant norske bøker

• "Hestekrefter - roman" av Lars Mytting
  • "En fremmed i verden - roman" av Simon Stranger
  • "Hel ved - alt om hogging, stabling og tørking - og vedfyringens sjel" av Lars Mytting
  • "Mannen fra Montana - jakten på Kongsvingers første hippie" av Levi Henriksen
  • "De skyldfrie - roman" av Gaute Heivoll