Halvmorderen

en beretning om Adalbert Hanzon i nåtid og fortid, forfattet av ham selv

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Adalbert Hanzon er 73 år da han bestemmer seg for å skrive sin selvbiografi. Ideen kommer naturligvis ikke ut av intet. Årsaken er at han har sett en kvinne på apoteket og tror han kjenner henne igjen. Den aldrende mannen ser tilbake på livet som kanskje ikke var så mye å glede seg over. Han nyter friheten etter en lang fengselsstraff, dømt for en forbrytelse han selv ikke var til stede under. Hvis kvinnen han så på apoteket er den han tror, kan saken kanskje få sin oppklaring. De eneste som kan hjelpe ham med å finne ut hva som skjedde for et halvt århundre siden, er irriterende nok hans småsinte nabo Henry samt en prateglad kusine som prøver å tvinge ham til å mosjonere.

Sorgmunter spenningsroman i nessersk stil.

Halvmorderen er en fornøyelig spenningsroman fra Håkan Nesser der mord, skam, skyld og kjærlighet er ingrediensene.
«I en egen klasse» Per-Magne Midjo, TrønderAvisa
«Håkan Nesser beviser nok en gang at han er en av de beste fortellerne i nordisk krim» Ingvar Ambjørnsen, VG
«Den forsofne, alkoholiserte misantropen Adalbert Hanzon har sluppet ut av fengsel etter en drapsdom. Nå ser han en kvinne fra sin fortid, og skriversine memoarer - utrolig vittig og overraskende på sitt vis.» Cathrine Krøger, Dagbladet

ISBN13 9788205532441

EAN 9788205532441

Genre Spenning

Jeg syns Håkan Nesser er så bra! Rett og slett en strålende forfatter. Historien tralter avgårde i en godslig tone, samtidig som personbeskrivelsene er sylskarpe. Hat/elsk forholdet mellom de to gamle mennene er en fornøyelse å lese. I det hele tatt var hele boka en stor fornøyelse!

Jeg har to leieboere i hodet. De har bodd der lenge, de betaler ikke leie, og de flytter aldri ut. Navnene deres er Skyld og Skam,

• "Vennen" av Joakim Zander
  • "Jenta i den grønne kjolen" av Derek B. Miller