Vårofferet

Gyldendal 2011 Heftet

I slutten av mars ankommer løytnant Aksel Størmer Messingdalen, ei bygd i Gudbrandsdalen som i hedensk tid ofret et menneske for å få våren til å komme. Han er der for å avvikle en gammel militærleir, men vennskapet med den vanskjøttete unge jenta Joanna, drar ham inn i et forknytt slektsdrama. Etter hvert avdekkes flere mysterier i den mørke skogsbygda.

«Lars Mytting er en betydelig forteller, dødpunktene i denne fortellingen kan telles på det man måtte ha av utstikkere på venstre hånd.»
Leif Ekle, NRK P2

Sen mars og mildt nullføre: Løytnant Aksel Størmer ankommer Messingdalen, bygda som i hedensk tid ofret et menneske for å få våren til å komme. Aksel skal egentlig avvikle stedets gamle militærleir, men vennskapet med et vanskjøttet barn vikler ham inn i et forknytt slektsdrama. Gradvis gir den mørke skogsbygda slipp på sine mysterier. Men - hva skal egentlig til for å drive vinteren ut av et menneske?

ISBN13 9788205410763

EAN 9788205410763

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted Oppland

Aksel Størmer kommer til en nedlagt militærleir i ei skogsbygd og her skjer det flere små og store hendelser. Underlige ting som lokalbefolkningen ikke avslører med det første.
En meget god fortelling som det var vanskelig å legge fra seg. Miljø og personbeskrivelsene er helt fabelaktige, jeg ble så betatt, så betatt. Har blitt så begeistret for måten han skriver på, og hans evne til å få leseren med seg, i handlingen ligger presentasjonene og beskrivelsene av de mennesker og bygdemiløet der handlingen utspiller seg.
Så dette var bra, meget bra
Denne boka fortjener en sekser og det har den fått av meg.

Denne mannen som fører et tilbaketrukket liv i nærheten av Østerdalen med kone, to barn og tre engelske biler, en gammel 790 kubikks parallelltwin, en samling motorsager, jordfresere og annen redskap, har gitt ut noen fantastisk gode bøker.
En knalldeby mef Hestekrefter, så denne, før han slo skikkelig igjennom med sakprosaen Hel ved, og fulgte opp med Svøm med de som drukner og Søsterklokkene.

Vårofferet er vel minst kjent, men er ei kjempebra bok. Vi følger ei fiktiv bygd i denne dalen vi tror vi kjenner så godt, denne gang via en Løytnant Akselsom er under etterforskning for uansvarlig opptreden ved en stresstest av tøffe gutter som ville til Afghanistan.
En soldat døde, og Aksel må bli i Norge og rydde i en leir. Her blir han kjent med ei ung jente, og ting baller på seg. Miljøbeskrivelsene veldig gode, og særlig godt likte jeg måten han fikk frem både omsorgsevnen og omsorgsbehov for de tøffeste av de tøffe - og hvordan omgivelsene ikke alltid forstår disse.
Her er endel beskrivelser av militære og tekniske effekter, så jeg innser at jeg som bådde har jobba på gård og har bestått den stresstesten som gikk galt i militæret, og også er FN-veteran, kan finne deler av boka lettere tilgjengelig enn andre.
Flott bok av en glimrende forfatter. Gleder meg masse til neste bok om Søsterklokkene kommer.

Jeg gikk nok til denne boken med litt for store forventninger, - jeg har vært veldig begeistret for de senere bøkene til Mytting. Men jeg må innrømme at etter hvert dalte interessen her, - det var nok litt for mye av en «guttebok». Jeg koste meg med skildringene av miljøet i Gudbrandsdalen, og Mytting imponerer forsåvidt også her med sine detaljkunnskaper, - det er bare det at det nå er kunnskaper om et område jeg har null kjennskap til eller interesse for, - militærliv, våpen og biler! Det ligger en sterk menneskelig historie i bunnen av fortellingen, men all spesialkunnskapen på disse områdene kjedet meg, og da det etterhvert også ble i overkant blodig etter min smak, sank begeistringen fra terningskast fem til fire!

En formidabel roman!

Løytnant Aksel Størmer er i unåde, og under etterforskning. Han har intet ønske om å ta den midlertidige stillingen han blir bydd ved Porsangermoen. I stedet søker han om forflytning til militærleiren i Messingdalen. Aksel var ikke forberedt på å bli leirens siste kommandant. Leiren skal avvikles, og det er Aksels ansvar.
Aksel er en ensom ulv med tung bagasje, og det uventede vennskapet med et vanskjøttet barn er ikke videre ideelt. At alle i bygda kjenner til Aksels disiplinærsak, gjør oppholdet i Messingdalen til litt av en prøvelse; såvel fysisk som mentalt. Bygda skjuler mørke hemmeligheter som muligens ikke tåler dagens lys.

Mytting vet å trollbinde sine lesere! En mørk historie med glimt av lys og håp som fascinerer.

Du er ikke soldat før du har kommet hjem. Da ser du at bare en veteran kan forstå seg på en veteran. Vanlige folk vil ikke høre på deg. De synes du sutrer og at det er et ork å ha deg i hus. Når du går ut blant folk og er halvveis i å fortelle om det du har opplevd, rett før du tror folk hører såpass på deg at du kan beskrive hodene på stake, prater en kar innpå om en øvelse på Trandum hvor det var 25 minus og et psyko troppsbefal likevel tukta ham til å barbere seg. Så kommer en annen dust med sitt minne om at han frøs litt på Jørstadmoen. Slik drar praten av sted, og de vil egentlig ikke høre på deg. De bare spør om du har skutt noen. Det evige gnålet. Du kommer til å høre det i ti år, Aksel. Har du skutt noen? Som om du er et tryne på TV og de har rett til å sette deg på en annen kanal når de går lei. Til slutt holder du kjeft. Hvis ingen skjønner hva du prater om, hvorfor prate?

Snittkarakterene falt hos guttene fordi hun forstyrra konsentrasjonen. Ren magi. Og skarp som satan. Hun kom fra ei slekt som hadde produsert sanitetskvinner, rotaryformenn og langdryge 17.mai-talere i flere generasjoner.

Vår mann er faktisk på vei til varetektcella nå. Vi får såpass på ham at han bør kjøpe iPoden med den største harddisken.

Hva hendte med Iver? sa Aksel. Ikke så mye annet enn det som hender med folk. Iver passet bare ikke til det som hendte med ham.

...nøy deg med å si at jeg er en kar som ikke tåler å være hjemme og ikke får lov til å være ute.

Inspirert av Bokprogrammet i P2 sine anbefalinger i mars 2020 av tjukke bøker som egner seg å lese når man har mye innetid, har jeg satt opp min egen liste over gode bøker jeg har lest og som er fra ca. 450 sider og oppover.

Jeg har lagt inn kommentarer på de jeg tidligere har skrevet noe om, og de som jeg har såpass ferskt i minnet at jeg kan gi noen stikkord om min leseopplevelse. Så er det noen bøker som det begynner å bli såpass lenge siden jeg leste at det bare er minnet om en god bok som sitter igjen, og de får stå ukommentert.

Jeg gjentar suksessen fra i fjor, og setter meg som mål å lese 52 bøker i løpet av 2015. Hver fullførte bok legges fortløpende til listen. Har du en bok å anbefale, eller et lignende prosjekt, må du gjerne legge igjen som en kommentar :)

Bøker jeg har lest i 2015.

Favoritter blant norske bøker

Bøker jeg ønsker å lese før 2026 det året jeg blir 40

• "Hestekrefter - roman" av Lars Mytting
  • "Halvmorderen - en beretning om Adalbert Hanzon i nåtid og fortid, forfattet av ham selv" av Håkan Nesser
  • "Den sørgmodige bussjåføren fra Alster" av Håkan Nesser
  • "Mitt menneske - roman" av Herbjørg Wassmo