Herre min hatt

av (forfatter) og Ellen Holm Stenersen (oversetter).

Aschehoug 2015 Innbundet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788203370489

EAN 9788203370489

Omtalt sted Finland

Ikke ofte å oppleve en alvorlig bok, med et alvorlig tema, samtidig er morsom. Jeg koste meg med denne boken. Gud som ble sliten og ville ha en ferievikar. Valget falt på kranfører Birger Ryynanen. Og der starter historien som førte til at blant annet himmelen ble flyttet.

"For et par tusen år siden prøvde Gud å sende sin sønn Jesus for å roe ned menneskene. Tiltaket ble mislykkes. Mennesket fulgte sin natur, gjorde Jesu liv til et rent helvete, gutten ble mobbet, og mange tok han heller ikke på alvor. Til slutt....."

Gud er sliten. Han har egentlig vært det siden 1. verdenskrig. Sankt Peter og erkeengelen Gabriel får i oppgave å finne en vikar 1 års tid, så Gud kan få hvilt seg litt. Dette er selvsagt ikke gjort i en håndvending, men ved Guds inngripen blir den finske kranføreren Birger, kalt Pyrjeri valgt.
Han får selvsagt opplæring før Gud trer til side, og det skal vise seg vanskeligere å være Gud enn Pyrjeri trodde.

Humor og etikk går hånd i hånd, i denne "nye" boken fra Paasilinna. Det vil si ny på norsk. I Finland kom den ut allerede i 1989, så de historiske personene er noe utdaterte som sådan uten at det setter en stopper for latterkulene.

Inte Paasilinnas allra bæsta, men det ær med hans nivå bra nog. Burlesk ær væl bara førnamnet...

Umiskjennelig Arto, men ikke blant hans beste.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Pirjeri la merke til at det uhyre sjelden dukket opp noen finner i engleskaren. Når så skjedde, var de som regel lekpredikanter, troende kvinner og kulturkritikere, i nevnte orden.

Pirjeri fikk lyst til å bebreide Moses for at han bar nag til selveste Gud, men så tenkte han over det hele fra Moses' ståsted. Han innså at det måtte føles bittert å gå med det surpompete folket i 40 år i ørkenen og ikke engang nå fram etter alt slitet.

Og så den nye ordningen her, ukeprogrammer, handlingsplaner og hele pakka. Det var annerledes før, under den gamle Gud. Denne nye ledelsen får meg til å spy.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Gabriel mente at Gud var blitt nokså deprimert i det siste, et tegn på det var hans trang til å oppholde seg i denne mugne, forfalne og gudsforlatte borgen.
Sankt Peter bemerket at den ikke var gudsforlatt nå, Gud var jo til stede akkurat her

Bøker jeg har lest

• "De uhengte uslingenes urtehage" av Arto Paasilinna
  • "Adam og Eva" av Arto Paasilinna
  • "Volomari Volotinens første kone og andre gamle ting" av Arto Paasilinna
  • "Den klønete skytsengelen" av Arto Paasilinna
  • "Den fantastiske reisen til fakiren som gjemte seg i et Ikea-skap" av Romain Puértolas
  • "Broren - thriller" av Olav W. Rokseth
  • "Jeg er nummer 13 - en Bogart Bull-krim" av Øistein Borge