I går

av (forfatter) og Henninge Margrethe Solberg (oversetter).

Cappelen Damm 2022 Innbundet

I går fra 1995 var Agota Kristofs aller siste roman. Den utgis nå for første gang på norsk. For Sandor Lester består hver dag av det samme ritualet: Han står opp klokka fem, tar bussen, stempler inn på fabrikken og borer det samme hullet i akkurat det samme metallstykket. Alt for å tjene akkurat nok til å spise og å ha en bolig og en seng - så han kan starte på nøyaktig det samme løpet igjen i morgen. For at ting skal endre seg, må Line dukke opp, idealkvinnen som Sandor har drømt om siden han forlot hjemlandet sitt. Hvis Line hadde vist seg, skulle han ha skapt seg en fremtid som forfatter, under navnet Tobias Horvath. Den dagen livet endrer seg for Sandor Lester, er det imidlertid ikke fantasiens Line som stiger inn på bussen, men den virkelige. Line, hun som Sandor kjente i hjemlandet, da de begge var barn, og Tobias Horvath ikke var et pseudonym, men det reelle navnet til en liten gutt. Men den Line som nå står foran ham i kjøtt og blod, er ikke alene, hun har med en mann og et lite barn. I går er en intens beretning om umulig kjærlighet. Men det er også en refleksjon over tidens gang, urettferdighet og hva flukt og eksil kan gjøre med et menneske. Den er skrevet med Agota Kristofs velkjente språklige enkelhet og konsentrasjon - og skaper den samme følelsen av uhygge som hennes verdensberømte trilogi om tvillingene Lucas og Claus.

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202716318

EAN 9788202716318

Kort, konsist og genialt, som vanlig fra denne forfatteren. Som i de andre bøkene hennes handler det om å være fattig og flyktning, om skriving og om de store kontrastene, sorg og glede, liv og død. En kort bok som det går fort å lese, men en bok man sent glemmer!

Iblant lurer jeg på om jeg lever for å jobbe eller om jeg jobber for å leve.