Tingenes tilstand

av (forfatter) og Henriette Steenstrup (oppleser).

Lydbokforlaget 2020 Lydfil

"Slik er det blitt: Det er henne eller meg. Intellektuelt er det et paradoks: At jeg er i stand til å skrive dette, gjør meg redd for at jeg allerede er blitt for kald, at jeg allerede står for langt unna det jeg har lyst til å fortelle. At oversikten er kommet, men at den er gått på bekostning av undersikten, det den druknende ser idet hun synker ned i vannet."

"Tingenes tilstand" er en roman som på rått og usentimentalt vis setter ord på en voksen datters vonde og kompliserte forhold til sin egen mor. Moren er syk, hun har vært det så langt tilbake datteren kan huske, og kontakten mellom dem er kuttet, både fordi relasjonen tærer for mye og fordi datteren nå har en egen familie å ta seg av. Men fortsatt kjenner hun på ordløst vis morens grep om henne som noe klamt og begrensende i eget liv: Virkningen den syke moren har hatt på henne, tar ikke slutt.
Det er et sårt, kjempende jeg som forteller i denne romanen. Fortellingen om henne er fortellingen om moren, det er umulig å skille de to. Samtidig vet hun så altfor godt at det hun forteller kun vil være én versjon av familiens historie.

"Tingenes tilstand" er et portrett av hvordan det er å leve tett på psykisk sykdom. Det er en roman som berører like sterkt i kraft av sin form som sin fortelling, skrevet som den er i et mesterlig konsentrert, granskende og skarpt språk..

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Bergen

Det er en hjerteskjærende, vond og sår beretning om hvordan det er å leve med og forholde seg til en mor som er psykisk syk. Den tar også opp fortellerens kamp mot sin egen angst som voksen.
Lillebø skriver usentimentalt om temaene hun tar opp og jeg kan ikke annet enn å anbefale boken på det aller sterkeste!

Hele omtalen kan leses her.

Forfatteren forteller om livet med en mor med store psykiske problemer. Hun har ikke fått noen diagnose, for hun vet å holde seg langt unna helsevesenet, men det er mest trolig schizofreni. Forfatterens mormor led av det samme, og var tvangsinnlagt ved flere anledninger. Det var belastende å vokse opp med så mye usikkerhet, men det ble ikke mye bedre da hun flyttet hjemmefra. Hun kunne aldri vite når moren dukket opp eller ringte. Da moren flyttet til Glasgow, var det en lettelse. Forfatteren møtte sin framtidige ektemann, og hun besøkte moren først to år etter flyttingen. Da hun skriver boken, er det et år siden hun og moren har hatt kontakt. Forfatteren sier at hun blir syk av kontakten med moren.
Interessant, viktig, men også etisk vanskelig bok med tanke på at det handler om en mor som er i live. Godt språk, og handlingen veksler mellom fortid og nåtid. Moren vet at boken ble skrevet og utgitt, men hun har ikke lest den.

Fin roman om et anstrengt mor/datter-forhold som burde hatt andre vilkår

Først boken er godt skrevet og lettlest, problemet er at jeg føler hun er for utleverende i forhold til sin mor. Hun ligger jo ikke skjul på at boken er selvbiografisk, og at hun føler seg som et offer. problemet er bare det at moren er selv et offer og sykdommen utløst av hennes egen oppvekst. Jeg forstår at Lillebø har behov for å skrive dette for å bli ferdig med det, spørsmålet er vel om den burde vært utgitt, eller forblitt en dagbok. Jeg synes ikke så mye om å bruke sin egen mor (som selv er et offer) til å tjene penger selv om jeg selvsagt forstår at hennes oppvekst ikke har vært enkel.

lest i januar2021

Fysisk lesesirkel (Vi møtes)
Bøker jeg har lest sammen med "Lesesirkel for samtidslitteratur"?
Sted: Litteraturhuset i Bergen

• "I dag jeg, i morgen du" av Kjersti Annesdatter Skomsvold
  • "Den gode vennen - roman" av Bjørn Esben Almaas
  • "I beste mening" av Benedicte Meyer Kroneberg
  • "Så faller jeg - dikt" av Rebecca Wexelsen
  • "Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen - roman" av Per Marius Weidner-Olsen
  • "Overleverne - roman" av Alex Schulman
  • "Vår" av Ali Smith