Mine bilder

om kunst og alkoholisme

essays

Aschehoug 2021 Innbundet

Sverre Bjertnæs er en norsk billedkunstner som gjennom 25 år har hatt omfattende utstillingsvirksomhet i Norge, Europa og USA. Særlig to ting har preget ham gjennom store deler av hans karriere: Å samle på verker av kunstnere han beundrer og hans problematiske forhold til alkohol.

Med utgangspunkt i beskrivelser av bilder han har på veggen, forteller Bjertnæs om sitt eget liv. De fleste av bildene er laget av kunstnere han har et sterkt forhold til, enten de har vært læremestere, venner eller forbilder. Mine bilder er en essaysamling om et åpent menneskes undersøkelse av sitt eget og andres kunstnerskap. Om vennskap og arbeidsfellesskap, og om veien inn i, og ut av, tungt alkoholmisbruk.

«Skarpt og åpenhjertig om beruselse og kunstverk. 24 velskrevne essays eller miniportretter av kunstnere og deres bilder, og en utleverende beskrivelse av seg selv som tung dranker i 20 år.» Stein Roll, Adresseavisen (Terningkast 5)

«Med et avbalansert blikk ser Sverre Bjertnæs tilbake på et liv fylt av store mengder alkohol og kunst - egen og andres. Mine bilder er blant mye annet en fra-mørket-til-lyset-historie, men forfatteren er altfor reflektert til at han kunne ha skrevet en nyanseløs variant av en slik bekjennelsesfortelling. Jeg kjedet meg ikke et øyeblikk i selskapet hans.» Kåre Bulie, Klassekampen

«Sverre Bjertnæs skriver sterkt om fyll, varmt om vennskap og personlig om kunst.» Marius Wulfsberg, Dagbladet

«Maleren Sverre Bjertnæs' refleksjoner om kunst og alkoholisme preges av en sjelden ærlighet og nysgjerrighet. Fremtidens kunst­historikere kommer ikke utenom Bjertnæs' kapittel om hans år med Odd Nerdrum. Hvis det ser ut som kunst, vil mange si, så er det vel det? Uansett skjerper teksten leserens blikk på både hans og andres bilder.» Espen Hauglid, Morgenbladet

«Sverre Bjertnæs lukkast både med essay og å overkoma alkoholismen. ... litteratur [som] står på eigne bein og er laga med konsentrasjon og form, gjerne med poengterte avslutningar.» Arild Pedersen, Dag og Tid

ISBN13 9788203268700

EAN 9788203268700

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Sverre Bjertnæs

Min oppfatning av boka:
- skarpsindig
- til en viss grad navlebeskuende
- nådeløst ærlig både mht. forfatteren selv og de omtalte kunstnere
- elegant og godt språk, nydelig å lese
- interessant lesing, og gav meg innsikt i kunstnere jeg kjente og ikke kjente fra før.

Forsidebildet er interessant, detaljert. Sokker på gulvet, en snusboks på bordet, mopsen i sofaen, mot kunsten på veggen bak. Jeg blir ikke lei av å se på det.

• "Når den du saknar mest er deg sjølv - 24 råd om å eige livet og finne din indre rebell" av Malene Vilnes-Bakke
  • "Jeg drømte at alle bøkene mine sto i kjøkkenskap - artikler og essays" av Hanne Ørstavik
  • "Livssorg - når livet ikke ble slik du hadde tenkt" av Janette Røseth
  • "Mannemenneske - menn om livet, sex og forhold" av Brit Aksnes