Dette er andre dagar

Tiden 2020 Innbundet

Våren 2020 blei alt annleis.

Dette er andre dagar tek oss med tilbake til denne tida, til heimeskulen og den lokale skogen - til eit liv som brått blei så lite. Samstundes gjer boka store sprang: ut i verda, tilbake i historia, og inn i framtida - frå bygda mellom fjella, til den tinande permafrosten i Alaska. For utanfor den vesle bobla av stillstand som denne våren skapte i eit lite land, står verda med alle sine kriser og kon.iktar og bankar på.

«Diktene om desse andre dagane går rett i hjerterota.»
Mette Bleken, Hardanger Folkeblad

«Ruth Lillegravens bidrag til koronalitteraturen er eit nødvendig memento mori.»
Margunn Vikingstad, Morgenbladet

«Ruth Lillegraven meistrar denne langdiktforma og fortel om det nære og fjerne om kvarandre, som for å utlikne, som for å trøyste både seg sjølv og lesaren om at dette går bra til slutt.»
Vidar Kvalshaug, BOK365.no

«Et «must» for alle Lillegraven-fan der ute, eller egentlig et «must» for alle som liker en god tekst, for det er plett umulig å ikke bli berørt av disse diktene.»
Beathe Solberg, Beathesbibliotek.wordpress.com

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 2020-2029

Måten hun får frem sammenhenger mellom fortid,nåtid og ikke minst fremtid på er veldig fascinerende og ikke minst meget godt utført. Jeg liker godt måten hun har flettet inn dagsaktuelle ting som skjer i verden og at hun har et sterkt fokus på klimaendringene i flere av disse langdiktene. Kanskje for å minne oss på at det i tillegg til pandemien skjer andre elendige ting i verden. Men noen sekvenser vitner også om det finnes et håp likevel, at vi har en fremtid tross alt.
Korona, hverdag, familie, andre kriser i verden og ikke minst et håp. Alt dette klarer Lillegraven på utmerket vis å flette sammen til en helhet i sin nyeste diktsamling.

Les gjerne hele omtalen her.

"og så vil alt

heftig

kronblada vil falle
som lyst lilla regn mot
universitetsplassen"
Da kom den boka jeg venta på. Som kunne gripe noe av det som målbandt oss i mars. I den første nedstengningen av Norge tenkte jeg på hvordan alle dikterne hadde det. At de må ha fått et enormt "skrivepress" eller en innstendighet i skrivingen- på en måte. Jeg kjente selv på et behov for å sette ord på denne nye og skremmende tilstanden. Lillegraven forteller og formidler mye i sine korte, kontante ordlinjer. Jeg leste med en voldsom gjenkjennelse og følte meg fullstendig hjemme i denne lyriske gjenfortellingen fra noen måneder som har risset seg inn i vår felles bevissthet- for alltid. Denne boken er med å løfte blikket og hjertet vårt mot fremtiden- fellesskapet, betydningen av å høre til hverandre.

[...]

no er boston maraton utsett

kan uansett ikkje dra
til boston eller new york
amsterdam rotterdam
eller berlin