Hvem sa hva?

kvinner, menn og språk

Gyldendal 2018 Innbundet

Han sutrer som ei jente. Hun har hår på brøstet. Han kjører som ei kjerring, og det er på tide at hun manner seg opp.

I mange år har Helene Uri vært opptatt av språk og kjønn. Snakker kvinner og menn forskjellige språk? Er kvinner mer indirekte i sitt språk? Finnes det egne kvinneord og egne mannsord? Og hva skjer med språket når kvinner og menn blir omtalt? For ti år siden begynte hun å klippe ut artikler og legge dem i en blå mappe. Hun har også tjuvlyttet til samtaler på buss og på fest, hun har målt taletid og tellet nekrologer. Og hun har finkjemmet bøker og filmer på jakt etter hva vi sier, hvordan vi sier det, og hvem som sier hva.
Hvem sa hva? er en bok om hvordan språket speiler virkeligheten, men også om hvordan det former den: Forestillinger om kvinner og menn finnes overalt i språket vårt og forteller oss hva vi - mer eller mindre bevisst - tenker om hverandre og oss selv. I Helene Uris treffsikre, avslørende og morsomme bok vil leseren både kjenne seg igjen, og samtidig få nye erkjennelser og overraskelser.

ISBN13 9788205506145

EAN 9788205506145

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2018

Fordi det er lenge siden ordene våre ble født, av og til mange tusen år, er ordene broer tilbake til et samfunn og en levemåte som vi har forlatt. Mange av oss har tatt et oppgjør med holdningene fra den gangen. Vi er faktisk sikre på at mennesker bør være likestilte, uavhengig av kjønn, legning, farge og fasong. Men hvis vi fortsetter å vasse rundt i det samme språklandskapet, og hvis vi fortsetter å bruke ord som bærer i seg holdninger om blant annet kjønn, blir vi ufrivillige budbringere av holdninger vi ikke har.

Den mest pirrende er denne regelen: Avlange objekter og formasjoner i naturen som rager opp, er hankjønn, mens naturfenomen som ligner skåler, groper eller huler, er hunkjønn.

Uthevet tekst

• "Grunnleggende plantediversitet - roman" av Kathleen Rani Hagen
  • "Verden på vippepunktet - hvor ille kan det bli?" av Dag O. Hessen
  • "Sanne gleder" av Lars Saabye Christensen
  • "Leselyst - om bøker, liv og litteratur" av Tone Selboe
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "Draumar betyr ingenting" av Ane Barmen
  • "Lykke til!" av Tegnehanne