Alene

en bok om ensomhet

Vigmostad Bjørke 2020 Innbundet

I denne boken blir vår tids ensomhet klokt skildret av nordmenns favorittpsykolog. Peder bruker seg selv, sitt eget liv og møter med andre til å undersøke hva ensomhet er, som velsignelse og forbannelse. Hva gjør det med oss å være ensomme? Og når er det akkurat ensomhet vi trenger? Hvorfor er så mange ensomme i vår tid?

«Jeg vil heller bli dødelig syk eller miste all mening og retning i livet, enn å bli helt alene. Ensomhet står for meg som et mørke, en tomhet og en kulde som ikke er til å holde ut. Men så liker jeg å være alene, også. Jeg trenger roen og stillheten, uten forstyrrelser, uten å måtte ta hensyn til noen.»
(Fra boken)

Peder Kjøs er psykolog, kjent fra NRK-serien «Jeg mot meg», som har hatt en halv million seere. Han har skrevet flere bøker og har fast spalte i VG. Har NRK Radio-podcasten «Hos Peder», hvor lytteren blir med inn på terapirommet.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788241918551

EAN 9788241918551

Alle dør alene, sies det,,men å dø sånn,eller rettere sagt å leve sånn,så ensom st ingen i det hele tatt legger merke til at du derfor kanskje postbudet begynner å lure, det må være forferdlig.

Leseliste

H

Bøker jeg har lest i 2021

• "Et sted starter minnene - dikt" av Stine Johanne Dåbakk
  • "Livslykke" av Bjørg Thorhallsdottir
  • "Det store skoleeksperimentet - makt, barn og forretningshemmeligheter i «verdens beste skole»" av Simon Malkenes
  • "Med blodsmak i munnen - og andre bloggtekster" av Lise Hetland
  • "Slipp meg fri - om terapien etter seksuelle overgrep og vold" av Angelica Kjos
  • "Sitater av Per Fugelli - ikke vær et 1-tall på jorden, bry deg om flokken din" av Per Fugelli
  • "Psykologens journal - diagnose: eksistensiell uro" av Sondre Risholm Liverød
  • "Sterke kjensler og andre dikt" av Kristin Auestad Danielsen
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Berøring" av Peder Kjøs
  • "Manus om anus - om kroppens (kanskje) viktigste organ" av Kaveh Rashidi
  • "Du kan få det bedre - forstå mer av deg selv og relasjonene dine" av Peder Kjøs