Alt er mitt

psykologisk thriller

Kagge 2018 E-bok

Møt Clara og Haavard, et vellykket ektepar i en arvet villa på Oslo Vest. Han er lege fra en gammel Oslo-familie. Hun er den ambisiøse outsideren fra Vestlandet som har fått toppjobb i Justisdepartementet. Nå rystes Oslo av to drap. Begge ofrene har innvandrerbakgrunn. Konsekvensene i et komplisert flerkulturelt samfunn er uoversiktlige. Etter hvert når saken helt til justisministerens bord, samtidig som den får store konsekvenser for Haavard og Clara og truer familiefreden.

Men dette er bare begynnelsen. "Alt er mitt" er en psykologisk thriller der ingenting er som vi tror. Boken veksler elegant mellom fortid og nåtid, mellom intriger i maktens korridorer og i et moderne samliv, mellom skildringer av Oslo og Vestlandet. En overraskende, velskrevet og medrivende krim, inspirert av bøker som "Flink pike" av Gillian Flynn og "Piken på toget" av Paula Hawkins.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Serie Clara Lofthus (1)

Genre Psykologiske thrillere

Omtalt sted Oslo

Språk Bokmål Nynorsk

Tildelt litteraturpris Maurits Hansen prisen - Nytt Blod 2019

Velskrevet og god, spennende, overraskende. 5 +. (kun noen få litt langdryge partier trekker litt ned..nesten en sekser dette, men jeg gir sjelden 6)

Veldig god og spanande krim! Lillegraven har eit nydeleg språk, her både på nynorsk og bokmål, noko som fell godt saman med synsvinkel og personar i boka. Meir, meir!

Nesten en innertier og jeg håper det kommer mer fra denne forfatteren. Kjente et snev av irritasjon når jeg oppdaget at annethvert kapittel var på nynorsk, men det glemte jeg raskt. Dette var en knallbra bok, god story og godt språk, må innrømme at nynorsken var med på å gi det lille ekstra.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Fuglane song og flugene surra og blomane blømde.

Etter Flink pike (Gone girl) ble blågrønne forsider med gule detaljer kode for en bestemt type psykologisk thriller: Hovedpersonen er en kvinne. Vi er usikker på om vi kan stole på henne. Det kommer (minst) en twist underveis.

Jeg elsker disse bøkene, og har samlet noen her. Kom gjerne med tips til flere slike!

Ja, jeg vet, noen av bøkene i denne listen mangler den gule detaljen, men de er designmessig innen for det samme språket ;)

Målet er 65 bøker.

For de som ønsker å lese nynorsk

Uthevet tekst

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

• "Av mitt blod - psykologisk thriller" av Ruth Lillegraven
  • "Til døden - du skal ikke bryte ekteskapet" av Agnes Lovise Matre