Det hvite kartet

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945 1850-1899

Omtalt sted Karmøy

Omtalt person Hanna Brummenæs Bertha Torgersen

Denne boken er pent skrevet. Vi får følge to interessante kvinner over mange år, i en tid som blir beskrevet levende og gjør at man føler på stemningen som tilhørte tiden og stedet. Boken startet med relasjonelle skildringer som gjør at man føler med karakterene og tidvis får noe sommerfugler i magen. Det er flere aspekter i boken som viser til samfunnskritikk, kjønnsnormer og utfordringer ved å være «annerledes i en annen tid». Det er interessant at flere av aspektene som trekkes frem her, tilbake til 1800-tallet fortsatt er ting som diskuteres i dag, dog i noe mer modernisert form. Jeg savnet likevel noe mer dybde i det relasjonelle. Synes det tidvis skrapes veldig i overflaten av tematikken og relasjonene. Det følelsesmessige aspektet hadde jeg ønsker at kom enda tydeligere frem. Fint å få lese om sterke og viktige kvinner som for meg var en ukjent historie. Hadde boken fortsatt å gå inn på følelser som den gjør i første del hadde jeg nok likt den enda bedre.

• "Dement diamant - roman" av Toril Brekke
  • "Gutten fra Napoli" av Viola Ardone