Stakkar

Oktober 2022 Innbundet

"En gang for ikke lenge siden kom et barn, stakkar, krypende ut fra skogen. Ungen kløv opp grøftekanten og begynte å lunte på måfå bortetter grusveien. Det var et sørgelig skue."

Den ensomme fostergutten Oskar jobber for kost og losji på bruket til Aud og Olav Blum. En dag oppdager Oskar et barn i skogen, en utemmet unge, som han fanger og tar med seg hjem. Ungen lider av veksthemming og er nesten helt uten språk. Men under Oskars forpleining begynner den å utvikle seg i en rasende fart.

"Stakkar" er en kjærlighetsfabel og en dannelsesroman på skakke, skrevet med stor forestillingskraft, språklig overskudd og en særegen blanding av glød og ironi.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2022

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

For ei snodig bok! Gammeldags og moderne, komisk og dyster, vulgær og traust. Jeg var irritert, men oppslukt. Fascinerende. En gut på en gard finner et villt menneskebarn i skogen. Deler av boka ga meg John Ajvide Lindqvist-vibber!

Dette sitatet fra VG oppsummerer egentlig alt, og er grunnen til at jeg mener at Matias Faldbakken er Norges mest spennende forfatter for øyeblikket:

«Noe av det fineste med å lese Matias Faldbakken er at du ikke aner hvilken vei fortellingen vil ta.

Du vet bare at det blir bra. Veldig bra.»

Som jeg gleder meg til neste bok!!!!

I fotsid kjole og med snerpen sin strålte hun blidt side om side med her Blum, som var brylet, samt deres to tenåringsdøtre, som var kjent for å masse følelser men ingen følsomhet.

Rundt bena deres strøk den leverfargede katta, et utyske som alle på bruket hatet.

To ting som gjer meg lykkelig; huskelister og bøker

• "Hjemmekontoret" av Selma Lønning Aarø
  • "Bikkjevakt - roman" av Martin Sellevold