Stakkar

Oktober 2022 Innbundet

"En gang for ikke lenge siden kom et barn, stakkar, krypende ut fra skogen. Ungen kløv opp grøftekanten og begynte å lunte på måfå bortetter grusveien. Det var et sørgelig skue."

Den ensomme fostergutten Oskar jobber for kost og losji på bruket til Aud og Olav Blum. En dag oppdager Oskar et barn i skogen, en utemmet unge, som han fanger og tar med seg hjem. Ungen lider av veksthemming og er nesten helt uten språk. Men under Oskars forpleining begynner den å utvikle seg i en rasende fart.

"Stakkar" er en kjærlighetsfabel og en dannelsesroman på skakke, skrevet med stor forestillingskraft, språklig overskudd og en særegen blanding av glød og ironi.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2022

Rundt bena deres strøk den leverfargede katta, et utyske som alle på bruket hatet.