Å sykle

en besettelse

Kagge 2018 Innbundet

«Det er en glede i den grå asfalten der den forsvinner inn under sykkelen.»

Håvard Syvertsen har vært opptatt av sykling så lenge han kan huske. Som guttunge lå han på
gulvet, trollbundet av de svart-hvite bildene i farens sykkelblader.

Etter at han sluttet å sykle konkurranser, ble syklingen en ren glede, og er det fremdeles. Hver vår handler om den første sykkelturen etter vinteren, forventningene til den betingelsesløse lykken det er å sette seg på sykkelen. Å la den fantastiske og vakre konstruksjonen bli ett med kroppen, hengi seg til de repeterende bevegelsene, bli oppmerksom på pedalene som går rundt og rundt mens vinden suser ved ørene.

"Å sykle" er en uforbeholden kjærlighetserklæring til sykkelen, og et uttrykk for takknemlighet overfor den besettelsen syklingen utgjør.

"«Det er nydelig nostalgisk, klok og ytterst velskrevet prosa Syvertsen leverer (....) Med sine både dypt nostalgiske og levende beskrivelser av livet med sykkel, og av livet selv, er dette blitt en helt uovertruffen hyllest både til et av våre mest populære transportmidler, men også en fortelling om hvordan kropp og sjel, tanker og bevegelser, steder og minner henger nøye sammen.» Aftenposten

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Dette var en presang fra kona. Jeg ble oppriktig glad da jeg pakket den opp og fikk se boka for første gang, da jeg kan relatere til temaet. Omslaget hadde til og med den karakteristiske Bianchi-fargen. Hadde ikke hørt om boka før, men omslaget og tittelen var lovende. Begynte umiddelbart å lese den selv om det var en annen bok jeg var igang med.

Må si jeg ble litt skuffet over innholdet. Hadde forventet mer humor og et skråblikk på det å sykle som en besettelse. Dette er sakprosa om forfatterens forhold til det å sykle. Den begynner med gleden av å ta ut sykkelen på våren og ta årets første sykkeltur. Forfatteren beskriver i korte trekk sin oppvekst med en far som var interessert i sykkel, og at han som liten gutt bladde gjennom farens sykkelblader. Han ble tidlig innlemmet i sykkelmiljøet. Dette har preget resten av hans liv. Han sykler fortsatt, og boka forsøker å forklare hva som er så fascinerende, samtidig mediterende, monotont og filosofisk med det å legge kilometer etter kilometer bak deg på to hjul. Pedaler som går rundt og rundt, landskapet, lyden av drivverker og dekkene mot asfalten. I lengden ble det litt ensformig, men heldigvis er boka ikke lang, så da går det greit å avslutte den. Det blir ikke bedre av at han beskriver de lokale løypene han sykler, men da skal man være kjent i Oslo-området for å kjenne seg igjen. Det gir liten verdi til utenforstående.

En helt grei bok å lese for de som kan relatere seg til innholdet, men jeg har lest bedre sykkelbøker.

Jeg skal gjøre noen intervjuer under Kapittelfestivalen i Stavanger i september 2019. Her er bøker jeg leser som forberedelse.

• "Tour dø France - en fortelling om historiens hardeste sykkelritt og krigen som skapte det" av Geir Stian Ulstein
  • "Eventyrlig evolusjon - hvorfor fisker klatrer i fosser og flaggermus gir blod" av Hanna Nyborg Støstad
  • "Det tomme toget - roman" av Øivind Hånes
  • "Hjemsøkelse - roman" av Jenny Erpenbeck