Hvis jeg faller

en beretning om usynlig arbeid

Gyldendal 2021 Innbundet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788205553644

EAN 9788205553644

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Jan Grue

Les denne! Du ser plutseleg verda med andre augo! Grue klarer å skrive om funksjonshemming med innsikt og varme og set ting i samanheng på ein unik måte.

"Tidvis glemmer jeg at jeg er funksjonshemmet. Jeg kan hvile i et jeg, i en kropp, som bare er meg. Men verden glemmer aldri. Den bare venter på en god anledning til å gi meg en påminnelse".
Om sårbarhet, om motvilje mot det svake, om samfunnet vi lever i. Les denne boka - den handler om deg, også!

En fortelling fortalt med et annerledes perspektiv. Interessant

Og jeg husker det jeg allerede vet, at omsorg er stedet der arbeid møter kjærlighet.

Tidvis glemmer jeg at jeg er funksjonshemmet. En del av meg vet det alltid, slik jeg vet at jeg er en førti år gammel mann, at jeg er gift med Ida og far til Alexander. Rullestolen og hjelpemidlene bruker jeg slik jeg bruker ytterjakken eller solbrillene mine; jeg tenker like lite på dem. Sårbarheten og risikoen blekner og blir gjennomsiktige. Jeg kan være i det livet jeg elsker, i familielivet og i det skrivende livet. Jeg kan hvile i et jeg, i en kropp, som bare er meg. Men verden glemmer aldri.Den bare venter på en god anledning til å gi meg en påminnelse.

Hvorfor er det å være i jobb ensbetydende med å være av verdi? Hvorfor er det så viktig at funksjonshemmede skal være i jobb når «den funksjonshemmede» er en kategori og en rolle skapt av den industrielle kapitalismen, når dette er kategorien for de menneskene som arbeidsmarkedet ikke vil ha?

Alle normale kropper er like, alle avvikende kropper avviker på hver sin måte.

Mennesker med funksjonsnedsettelser er ekstremt synlige. De blir umiddelbart definert av sin kroppslighet

Alt jeg har lest i 2021

• "Prøve og feile - roman" av Jan Grue
  • "Fødselsdag - mitt første år som mor, eller En reise i underverdenen" av Ida Jackson
  • "Jeg går i sorg - dikt" av Rune Christiansen
  • "Ingen kan spytte på et smilende ansikt - om identitet, overlevelsesteknikk og koreansk hevnkunst" av Synne Sun Løes
  • "Kunsten å feike arabisk - ei forteljing om autisme" av Lina Liman
  • "Der hjemme - roman" av Judith Hermann