Gengangere

Gyldendal 2005 Heftet

Den unge maleren Osvald Alving vender hjem til sin mor og sitt barndomshjem. Han kommer hjem fordi han er syk. Her venter tjenestepiken Regine, som han har et godt øye til, og her er også Regines far, snekker Engstrand og Pastor Manders, en venn av familien. Det som skulle bli en fest og en hyllest til Kammerherre Alvings minne, utvikler seg til et følelsesmessig inferno - et oppgjør med sannhet, løgn og moral - hvor lag på lag avsløres.

«Gengangere» er skrevet i Roma og Sorrento sommeren 1881. Med etterord av Tore Rem.

Stykket vakte straks en storm av forferdelse og raseri for sine ytringer om bl.a. ekteskapet. Fru Helene Alving er enke etter kaptein Alving på Rosenvold. Hun holder en besteborgerlig fasade, ikke minst for å skjule at hennes avdøde mann var alkoholisert og umettelig på kvinner. Problemene blir definitivt ikke færre idet sønnen Osvald kommer hjem fra studier i Paris...«Mor, gi meg solen.» (Osvald Alving, tredje akt.)

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205336506

EAN 9788205336506

Serier Ibsen for et nytt århundre Gyldendal klassiker

Osvald: Mor, gi mig solen.

Da var det jeg begynte å se Deres lærdom i sømmene. Jeg ville bare pille ved en eneste knute; men da jeg hadde fått den løst, så raknet det opp alt sammen. Og så skjønte jeg at det var maskinsøm.

Fru Alving til Pastor Manders

Ja, dette med lov og orden! Jeg tror mangen gang det er det som volder alle ulykkene her i verden.

Fru Alving: Gjengangeraktig. Da jeg hørte Regine og Osvald der inne, var det som jeg så gjengangere for meg. Men jeg tror nesten vi er gjengangere alle sammen, pastor Manders. Det er ikke bare det vi har arvet fra far og mor som går igjen i oss. Det er alle slags gamle avdøde meninger og alskens gammel avdød tro og slikt noe. Det er ikke levende i oss; men det sitter i oss allikevel, og vi kan ikke bli det kvitt. Bare jeg tar en avis og leser i, er det liksom jeg så gjengangere smyge imellem linjene. Det må leve gjengangere hele landet utover. Det må være så tykt av dem som sand, synes jeg. Og så er vi så gudsjammerlig lysredde alle sammen.

FRU ALVING. Regine, – nu ser jeg det, – du går til grunne!
REGINE. Å pytt! Adieu.

Bare en oversikt over bøkene jeg har fullført i Oktober, mest for min egen del.

Leste og uleste bøker i bokhylla

Her er skjønnlitterære bøker frå 2011, litt hulter til bulter pga.teknisk feil. Det var eit godt leseår.

• "Bygmester Solness - skuespill i tre akter" av Henrik Ibsen
  • "Brand" av Henrik Ibsen
  • "Hedda Gabler" av Henrik Ibsen
  • "En folkefiende - skuespill i fem akter (1882)" av Henrik Ibsen
  • "Kong Oidipus" av Sofokles
  • "Erasmus Montanus, eller Rasmus Berg - comoedie udi fem akter" av Ludvig Holberg
  • "Nokon kjem til å komme - skodespel" av Jon Fosse
  • "Jeppe på bjerget ; Den stundesløse" av Ludvig Holberg