Bygmester Solness

skuespill i tre akter

Gyldendal 2005 Heftet

Solness frykter ungdommen, men er besatt av unge Hilde Wangel. Hun utfordrer ham til å klatre opp og feste kransen på tårnet på huset han har bygget for å redde sitt ekteskap. I overmot trosser han høydeskrekken og klatrer opp, og faller ned. Dette er et drama om kunsten og livet, om alderdommens møte med ungdommen og drømmen om det umulige.

Bygmester Solness ble utgitt 12. desember 1892. Boken forelå på engelsk, tysk og fransk omtrent samtidig med originalutgaven, og fikk god mottakelse. Med etterord av Mari Lending. Halvard Solness er byggmester og selvlært arkitekt og er gift med Aline, en kvinne fra en finere familie. Dramatikken tetner til når byggmesteren får besøk av en ung kvinne, Hilde Wangel, som han har truffet 10 år tidligere. «Jeg skal si Dem, . jeg er begynt å bli så redd, . så rasende redd for ungdommen.» (Halvard Solness, første akt)Ekstrem lavprisModernisert utgaveMini-biografiMed etterord av Mari LendingIbsen for et nytt århundreI 2006 er det 100 år siden Henrik Ibsens død. Denne boken er en del av Gyldendals utgivelsesprogram i forbindelse med Ibsen-året.Boken lanseres primo oktober 2005.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205336568

EAN 9788205336568

Serier Ibsen for et nytt århundre Gyldendal klassiker

det er de små tap i livet som skjærer en så inn i hjertet. Å miste det som andre folk regner for nesten ingen ting.

Solness.
For Aline – hun havde sit livskald, hun også. Ligeså godt, som jeg havde mit. (dirrer i stemmen.) Men hendes livskald, det måtte forkludres, det, knuges, knækkes sønder og sammen, – for at mit kunde vinde frem til – til et slags stor sejr. Ja, for De skal vide det, at Aline – hun havde sine anlæg til at bygge, hun også.

Hilde.
Hun! Til at bygge?

Solness
(ryster på hodet).
Ikke huse og tårne og spir – og sligt noget, som jeg går og driver på med –

Hilde.
Nå, men hvad da?

Solness
(blødt og bevæget).
Til at bygge op små barnesjæle, Hilde. Bygge barnesjæle op slig at de kunde rejse sig i ligevægt og i ædle, vakkre former. Så de kunde højne sig til ranke, voksne menneskesjæle. Dette her var det, som Aline havde anlæg for. – Og alt det, det ligger nu der. Ubrugt – og ubrugeligt herefter. Og til ingen verdens nytte. – Akkurat som grushaugene efter en brand.

Omsider seiler vi inn i mer kjente litterære farvann, ja, endog til Skandinavia og Ibsen. Mange saftige godbiter i denne listen! Balzac, Flaubert, Hugo, Stendhal, Zola, Austen, Scott . . . og selvsagt flere.

Om "The Democratic Age" (år 1832-1900) skriver Bloom:
- - - I have located Vico's Democratic Age in the post-Goethean nineteenth century, when the literature of Italy and Spain ebbs, yielding eminence to England with its renaissance of the Renaissance in Romanticism, and to a lesser degree to France and Germany. This is also the era where the strength of both Russian and American literature begins.

Link til boken her på Bokelskere.no.

• "Keiser og gallileer" av Henrik Ibsen
  • "De unges forbund" av Henrik Ibsen