Lille Eyolf

Gyldendal 2006 Heftet

I en elskovsstund mellom Alfred og Rita, faller Lille Eyolf ned fra et bord og blir ødelagt for livet. Dermed er både Lille Eyolfs fødsel og hans ulykke knyttet til erotikken mellom ektefellene. Barnet er for dem en evig påminnelse om lyst og smerte. Han møtes med kjærlighet, men er også i veien for de voksne. Den varmblodige Rita vil elske, men Alfred viker unna og trøster seg i stedet i et platonisk forhold til sin halvsøster Asta. Da Lille Eyolf så drukner, påføres foreldrene ytterlige skyldfølelser. Rita og Alfred kan fremdeles ikke komme utenom Lille Eyolf. Han skjebne blir en tung bør. Makter de å bære den? Første gang utgitt i 1894.

«Lille Eyolf» utkom 11. desember 1894 i Kristiania, København, London og Berlin. Salgsmessig ble boken en stor suksess, og kritikken i nordiske aviser var også nesten udelt positiv. Med etterord av Helle Riis.

Stykket foregår i løpet av halvannet døgn på ekteparet Rita og Alfred Allmers' eiendom. Deres sønn Eyolf på ni år er delvis lam, et resultat av at han som spedbarn falt ned fra bordet mens foreldrene elsket. Etter dette har Alfred fjernet seg fra hustruen og gravd seg ned i en filosofisk avhandling om «det menneskelige ansvar».«Du har skapt en tom plass inneni meg. Og den må jeg prøve å fylle ut med noe. Noe, som kunne ligne en slags kjærlighet.» (Rita Allmers, tredje akt)

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205355644

EAN 9788205355644

Serier Ibsen for et nytt århundre Gyldendal klassiker

Styrken ved Ibsens skuespill er at de kan leses og forstås på mer enn én måte. For min del opplever jeg Lille Eyolf som en casestudie i sorgreaksjoner etter nylig å ha lest Didions De magiske tankers år. Selvbebreidelsene, anklagene og den manglende evnen til å ta inn over seg at sønnen faktisk er død er til å kjenne igjen fra Didions sakprosa. Foreldrenes reaksjoner forsterkes ved at det her dreier seg om et enebarn som i tillegg er varig funksjonshemmet etter antatt skjødesløshet fra foreldrenes side.

Jeg så stykket i en forsiktig modernisert versjon på Nationaltheatret forleden. Pia Tjelta og Kåre Conradi var fortreffelige i hovedrollene som Eyolfs foreldre.

Når lykken først kommer, så pleier den jo komme som en vårflom.

Norske filmadapsjoner.

Uthevet tekst