Swing time

av (forfatter) og Hilde Stubhaug (oversetter).

Aschehoug 2018 Innbundet

To jenter i en fattig London-forstad drømmer om å bli dansere, men bare én, Tracey, har talent. Den andre sluker gamle dansefilmer og fylles av ideer: om rytme og tid, om svarte kropper og svart musikk, om hva som kjennetegner en stamme, eller gjør et menneske fritt. Det er et tett, men komplisert vennskap som brått tar slutt i begynnelsen av tjueårene. Vennskapet gjenoppstår aldri, men det blir heller ikke helt glemt.
Swing Time er en innsiktsfylt, fengende og vittig roman som strutter av energi, rytme og bevegelse. Det er en historie om musikk og identitet, rase og klasse, om de som leder dansen og de som bare følger etter.

ISBN13 9788203372537

EAN 9788203372537

Omtalt sted London Afrika

Zadie Smith briljerer nok en gang. Britisk samtidslitteratur på sitt beste, synes jeg. Hun skriver så godt om barndom, kultur, rase -og klasseforskjeller. Anbefales på det varmeste!

Swing Time omfatter mange ulike motiver som flettes kraftfullt til en roman hvis fullstendig betydning kan kun forstås ved å ta hensyn til alle nyansene og deres fulle kompleksitet. Denne romanen har mye mer å fortelle, og det er derfor jeg kan hjertelig anbefale den til alle som ønsker å utforske hva det er som utgjør en person og en identitet.

Zadie Smith skriver pent. Hennes språk er klart og skjønt. I motsetning til mange andre forfattere av litterær fiksjon skriver hun ikke i gåter. Det er ikke nødvendig å slite med å forstå hva hun sier eller hvordan de ulike delene av hennes skrivning henger sammen. Det intrikate i hennes verk er de mange meningslagene og de ulike måtene hun lar oss tolke verket på.

Som alltid har jeg ikke lyst til å røpe noe fra handlingen her, så hvis du har lyst til å lese en mer omfattende omtale/essay, kan du gjøre det på min blogg Katt og Bok.

A truth was being revealed to me: that I had always tried to attach myself to the light of other people, that I had never had ant light of my own.

Yes, great care was at all times to protect me from reality. They'd met people like me before. They knew how little reality we can take.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Listen

Fysisk lesesirkel (Vi møtes)
Bøker jeg har lest sammen med "Lesesirkel for samtidslitteratur"?
Sted: Litteraturhuset i Bergen

• "Den mørke almen" av Tana French