Byen bak muren

av (forfatter) og Ika Kaminka (oversetter).

Pax 2024 Innbundet

I 1980 skrev Haruki Murakami en novelle om en by omgitt av en mur. Fem år senere utga han fortellingen Hardkokt eventyrland og verdens ende, der en isolert by dukker opp. Nå har han løftet tematikken inn i den svimlende fascinerende romanen Byen bak muren.

En mann møter igjen ungdomskjæresten han aldri har glemt, og befinner seg snart i en by omsluttet av en høy mur. Da han drar tilbake til hverdagen og bibliotekarjobben, er det som om livsgnisten er borte. Han vil tilbake til byen bak muren, til kvinnen han endelig er blitt gjenforent med. Men er byen virkelig, eller bare en fantasi de to diktet opp da de var unge og nyforelsket?

Byen bak muren er en historie om kjærlighet, ensomhet, drømmer og illusjoner, fortalt slik bare Haruki Murakami kan.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2024

Genre Magisk-realistisk litteratur

Som ihuga Murakami-entusiast var denne boka litt skuffende, i hvert fall første delen på 150 sider. Rett og slett ganske kjedelig. Hovedpersonen befinner seg i «byen bak muren», som er en alternativ virkelighet der tiden har stoppet opp. Her jobber han på byens bibliotek - uten bøker, men med drømmer som han er ansatt for å lese.

I del 2, som er bokas lengste, er han tilbake i vår virkelighet og jeg koste meg med lesinga! Mange velkjente Murakami-elementer her, som katter, musikk, gjenferd…. Spesielt fornøyelig var beskrivelsene av arbeidet hans som biblioteksjef i den lille avsides fjellbygda, og samtalene hans med (den avdøde) eks-biblioteksjefen. I tredje del er han igjen tilbake i byen bak muren.

Jeg lukket øynene og tenkte på tiden. Før, da jeg var 17, var tiden bokstavelig talt uuttømmelig. Som et enormt reservoar som flommet over av vann. Derfor hadde jeg ikke noe behov for å tenke på tiden. Sånn er det ikke lenger. Nå er tiden begrenset. Etter hvert som jeg blir eldre, ble tanken på tiden stadig viktigere.
For tiden går utrettelig sin gang.

Med hodet fullt av diffuse tanker går jeg gjennom kveldsskumringen. Omsider er jeg fremme ved klokketårnet. Idet jeg går forbi, kaster jeg av gammel vane et blikk opp på uret. Urskiven mangler som alltid visere. Dette er ikke et ur som viser tiden. Det det viser, er tidens betydningsløshet. Tiden har ikke stanset, den har bare mistet sin mening.

• "Det kunne vært verre - en Frank Bascombe-bok" av Richard Ford
  • "En naiv og sentimental elsker" av John Le Carré
  • "Sendebudet - roman" av Yōko Tawada
  • "Skorpionbrosjen - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser : kriminalroman" av H. K. Fauskanger
  • "Sauebonden Heida" av Steinunn Sigurdardottir
  • "Innanfor margane - om gleda ved å lese og skrive" av Elena Ferrante