Skorpionbrosjen

gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser

kriminalroman

Gyldendal 2021 Innbundet

Ny, historisk krim fra H.K. Fauskanger.

Året er 1909, og Oskar Prods Brattenschlag har nylig blitt ansatt som assistent ved den norske ambassaden i London. På vei for å kjøpe fødselsdagspresang til sin kone Ada blir han tilsnakket av en mann han tilfeldig møter, som uoppfordret forteller om en antikvitetsbutikk like i nærheten, der det ligger en skorpionbrosje i vinduet. Denne bør Brattenschlag skynde seg å kjøpe, så ikke «verdens ondeste mann» kommer ham i forkjøpet. Brattenschlag tenker at smykket kunne passe til Ada, som er født i skorpionens tegn. Idet han er i ferd med å kjøpe brosjen og en sjelden tarotkortstokk, kommer en mann inn i butikken og krever å få kjøpe kortstokken. Mannen viser seg å være den beryktede okkultisten Aleister Crowley. Det blir opptakten til en serie mystiske hendelser, forsvinninger og uforklarlige dødsfall, som Brattenschlag uforvarende virvles inn i.
Som i sine tidligere romaner vever H.K. Fauskanger historiske skikkelser og faktiske hendelser inn i et intenst krimplott, der Brattenschlag og hans ledsager professor Lagergren stilles på de vanskeligste prøver.

ISBN13 9788205533653

EAN 9788205533653

Genre Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted London

Jeg har virkelig kost meg med denne serien, og jeg anbefaler deg å lese dem alle sammen. Men denne var ikke den beste av dem. Boken er spennende og historien intrekat og full av fart og spenning. Men den er også full av lange dialoger. Lagergren, en av hans venner ved British Museum og Oskar diskuterer kortene, funnene de gjør underveis og historien de etterhvert finner ut av til det kjedsommelige. Hver gang fordi de får nye opplysninger, og hver gang fordi det avdekkes mer av hva som skjedde på 1200-tallet. Eller fordi de har funnet ut mer av legenden rundt denne tavlen. Men det blir litt i meste laget. Jeg bruker lese krim på sengen hver kveld, og det var kanskje ikke det beste å lese denne boken når en er trett, på grunn av dialogene. Men jeg synes med fordel forfatteren kunne kuttet i den delen.

Selv historien og mysteriet er interessant og forfatteren sitter med store kunnskaper om religionshistorie. (Han har studert filologi og religionsvitenskap) Og klarer skape en skikkelig spennende mytisk virkelighet med fremvekst i Europa. En finner ikke feil i historien selv om den er kompleks og innviklet. Den er virkelig intens og det er interessant hvordan den høres sann og ekte ut. Men, det er et men der. Jeg mister tråden iblant når Lagergren og vennen hans doserer over historiske personer eller hendelse fra gammelt av. Eller kanskje mest når de skal finne ut av hva denne tavlen egentlig er og hvor mye av historiene rundt den man egentlig skal tro på.

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Den 13. engelen" av Sylvelin Vatle
  • "Spindelvevet" av Stig Ellingsen
  • "Mord på Kilen - Olivia 6" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Sort gryte - Olivia 7" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Hjertets mørke" av Kurt Aust
  • "Petra Pettersens perfekte plan - åtte uker til jul" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Sett av den døde" av Eirik Husby Sæther
  • "Nedtelling" av Tina Frennstedt