Postkort fra Hellas

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2017 Innbundet

Uke etter uke kommer postkortene. Adressert til en person Ellie ikke kjenner, uten returadresse. Alle postkortene er signert med en forbokstav: A. Lys himmel, blått hav og fantastiske bilder fra Hellas. Postkortene lyser opp Ellies tilværelse. Etter seks måneder slutter postkortene å komme. Men bildene hun nå har hengt på veggen, fortsetter å inspirere henne. Hun vil reise og se landet med sine egne øyne. Den morgenen Ellie skal dra, kommer det en pakke på døren med en notisbok. Boken forteller om en reise gjennom Hellas, foretatt av en ukjent mann. Det er rørende, melankolske beretninger. De gir et innblikk i landets kultur, men beretter også om en drivkraft, et ønske om å leve livet til fulle én gang til. Sagt om boken: «En imponerende historie.» The Sunday Times «Hun gjør landet levende for oss, på uforlignelig vis. ( ) Fantasirike og fascinerende beretninger.» Sunday Express «Jeg nøt forflytningen til Hellas på Hislops vinger.» Express «En nydelig roman.» Fabulous mag «Et overdådig kjærlighetsbrev til Hellas.» Sunday Mirror «Hislops lidenskapelige kjærlighet til landet er til å ta og føle på.» Daily Mail Om forfatteren: Victoria Hislop erobret bestselgerlistene internasjonalt med debutboken «Øya», som utkom på norsk i 2007. Hun har senere utgitt bestselgerromanene «Hjemkomsten» (2009), «Tråden» (2012) og «Soloppgang» (2014), samt novellesamlingene «En aften på Kreta» (2011) og «Siste dans og andre fortellinger» (2013). Forfatteren bor i England og på Kreta.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241913839

EAN 9788241913839

Omtalt sted Hellas

Kjære Victoria Hislop, jeg skulle så gjerne ha likt denne boken mye bedre enn det jeg gjorde. Skjønner tanken din om å veve det ekte Hellas inn i handlingen og at det derfor ble historier i historien, men for meg ble dette for oppstykket og fragmentert, og slitsomt med nye hovedpersoner hele tiden. Kanskje jeg hadde litt for høye forventninger ettersom jeg har likt de andre bøkene du har skrevet utrolig godt. Til tross for min noe lunkne vurdering, må jeg si at jeg fikk definitivt lyst til å se mer av Hellas også denne gangen :)

Nydelig bok fra Hellas. Små historier flettet sammen i en ramme hvor en engelsmann reiser rundt i Hellas med kjærlighetssorg. Han har sendt postkort og en notisbok til en adresse i London, til kvinnen han egentlig skulle reise med, men hun bor ikke der. Ellie som bor der blir så fascinert av kortene og notatboken at hun bruker ferien sin til å reise i mannens fotspor. Gripende og levende. Jeg blir inspirert av en slik bok, og ser frem til å reise til Hellas i august. Boka er også illustrert med stemningsfulle fotos.

Dessverre er dette den dårligste boka jeg har lest av denne forfatteren, avsluttet etter å lest ca halve boka. Ble skuffet, da hun tidligere har skrevet så gode bøker. Historiene ble for oppstykket og for mange nye personer å forholde seg til, selv om "tråden" var å følge hovedpersonens reise etter mottatte postkort. Hun skriver nydelig med gode beskrivelser av Hellas natur, men dessverre ikke nok for meg denne gangen.

• "Den røde adresseboken" av Sofia Lundberg
  • "Den forbudte historien" av Annette Dutton